Verkies renovatie boven sloop Haagse cultuurpaleizen

16 juli 2013

Verkies renovatie boven sloop Haagse cultuurpaleizen

Bij het Stadsdebat georganiseerd door Omroep West over het Spuiforum stelde de SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei dat Den Haag al een cultuurpaleis heeft, het hoeft alleen nog maar gerenoveerd te worden. Ook bleek dat de voorstanders inmiddels geen argumenten hebben om nieuwbouw te verkiezen boven renovatie. "Alles wat men wil bereiken met de nieuwbouw van het Spuiforum, kan ook in het alternatief. Ook bij het alternatief komt het conservatorium naar de binnenstad en krijgen het Nederlands Dans Theater en het Residentie Orkest weer perfecte huisvesting." Aldus Gyömörei.

Ook stelde de SP dat renovatie weliswaar geld gaat kosten, maar dat er genoeg bespaard wordt om ook de cultuurpaleizen in de wijken terug te brengen. "Deze coalitie van PvdA, D66, CDA en VVD heeft veel culturele instellingen in de wijk de nek omgedraaid. En ook het toonaangevende Koorenhuis is fors uitgekleed. Met het geld wat overblijft door voor renovatie in plaats van nieuwbouw te kiezen, kan men het geld steken in de wijkcultuur."

Ook bleek gisteren uit een peiling, verricht door Omroep West in samenwerking met EenVandaag dat het draagvlak voor de nieuwbouwplannen voor het Spuiforum bedroevend laag is. Nog steeds ziet driekwart van de Haagse bevolking niets in de plannen. En 68 procent kiest liever voor renovatie. Gyömörei: "Dit bevestigt wat al bleek uit het onderzoek gedaan in opdracht van de SP onder de inwoners: het Spuiforum wordt massaal naar de prullenbak verwezen. Het wordt nu tijd dat het gemeentebestuur gaat luisteren naar haar inwoners en kiest voor renovatie."