Gun de Haagse Schilderswijk rust

13 augustus 2014

Gun de Haagse Schilderswijk rust

Bart van Kent, SP-fractievoorzitter, roept op tot rust voor bewoners en ondernemers in de Schilderswijk. De afgelopen weken liepen verschillende demonstraties in deze wijk uit de hand. Van Kent: ‘Bewoners en ondernemers maken zich ernstig zorgen over hun wijk. Door de uit de hand gelopen demonstraties en het gebrekkige optreden van de locoburgemeesters is er kans dat de conflicten tussen verschillende groepen escaleren. Daarom is het van groot belang dat de burgemeester nu ingrijpt.’

Van Kent wil dat burgemeester Van Aartsen voorlopig geen demonstraties meer toestaat in de Schilderswijk. ‘Het is een groot recht om te mogen demonstreren en daar mag niet aan getornd worden. Wel kan er voor gekozen worden om demonstraties op een andere locatie te laten plaatsvinden. Door de komende tijd geen demonstraties in de Schilderswijk toe te staan, kan de buurt tot rust komen.’ Dat het weren van demonstraties uit de Schilderswijk hard nodig is, blijkt wel uit oproepen van verschillende groepen om elkaar daar opnieuw te treffen. Ook PVV-leider Geert Wilders roept op tot een demonstratie in de wijk. Van Kent: ‘Het laatste wat deze wijk nodig heeft zijn nieuwe confrontaties. Juist politici zouden de verbinding moeten zoeken, in plaats van dit conflict verder aan te wakkeren.’

Daarnaast stelt Van Kent voor dat de burgemeester in gesprek gaat met joodse, islamitische en andere maatschappelijke organisaties om de situatie te bespreken en mogelijk tot gezamenlijke initiatieven te komen. Eerder steunde de SP de oproep voor een spoeddebat in de Haagse gemeenteraad. Tijdens dit debat, dat donderdagavond plaatsvindt, zal Van Kent de burgemeester vragen om onmiddellijk in actie te komen. ‘Van Aartsen is niet de burgemeester van Madurodam. Hij hoort er nu te zijn voor de stad, duidelijk stelling te nemen tegen mensen en organisaties die haat zaaien en in gesprek te gaan met bewoners en ondernemers in de Schilderswijk’, aldus Van Kent.

De afgelopen jaren was de SP regelmatig te vinden in de Schilderswijk om in gesprek te gaan met bewoners. De problemen die veel bewoners noemden hadden te maken met de veiligheid en de leefbaarheid van de wijk. Zowel in de Haagse gemeenteraad als in de Tweede Kamer vraagt de SP dan ook al jaren aandacht om segregatie en fundamentalisme in wijken zoals de Schilderswijk tegen te gaan.

Zie ook: