Stadsbestuur wil peperduur Spuiforum alsnog bouwen

3 oktober 2014

Stadsbestuur wil peperduur Spuiforum alsnog bouwen

Het stadsbestuur kiest alsnog voor het Spuiforum, zo blijkt uit de plannen die vandaag zijn gepresenteerd door HSP-wethouder Joris Wijsmuller. SP-raadslid Aisha Akhiat: "Door minimaal 190 miljoen uit te trekken voor dit prestigeproject terwijl het geld hard nodig is voor bijvoorbeeld goede jeugdzorg neemt dit college een onverantwoord besluit. Daarbij heeft de Haagse Stadspartij met Wijsmuller voorop in de verkiezingsperiode keihard campagne gevoerd tegen het Spuiforum. De verkiezingsuitslag maakte duidelijk dat de stad geen megaproject van ruim € 181 miljoen wil. Maar nu Wijsmuller wethouder is, vindt hij het ineens een goed plan om zelfs 190 miljoen voor het Spuiforum uit te trekken. Daarmee zadelt hij de stad op met een zware financiële last, draait hij zijn kiezers een rad voor ogen en bewijst hij het vertrouwen in de politiek geen dienst.”

Het college beweert dat het gebouw goedkoper wordt, omdat het 'cultuurpaleis'-deel volgens de plannen voor 176 miljoen gerealiseerd kan worden. Maar door het nieuwe plan komen daar nog eens vele miljoenen bij, zodat het in totaal minimaal 190 miljoen gaat kosten.  De kosten zijn de SP een doorn in het oog. Akhiat: "In een tijd waarin de gemeente voor steeds meer taken op het gebied van zorg en ondersteuning verantwoordelijk wordt, zijn dit soort megaprojecten onverantwoord. De gemeente moet daarbij ruim rekening houden met tegenvallers, zoals de tegenvaller die de Rekenkamer recent bekendmaakte over de jeugdzorg. Dat lukt niet als je de reserves leeg trekt ten behoeve van prestigeprojecten als het Spuiforum, een nieuw 'Topzeilcentrum' op Scheveningen of peperdure kroonluchters in de Grote Marktstraat."  Ook zorgt het handhaven van het oude verlanglijstje voor het Spuiforum ervoor dat het project nodeloos duur wordt. "Er is bijvoorbeeld geen noodzaak om het Koninklijk Conservatorium naar de stad te halen. Ten eerste is de huisvesting van het conservatorium een taak van de rijksoverheid. Ten tweede is het huidige gebouw nog prima. De SP zet daarom in op renovatie van de bestaande zalen en eventueel renovatie van het conservatorium. Wij zijn ervan overtuigd dat dat betaalbaarder is en minder financieel risico oplevert. Wat ons betreft gaat de gemeente die optie nu serieus onderzoeken", aldus Akhiat.

De komende maand wil het stadsbestuur het oude Spuiforumplan in een nieuw jasje in een hoog tempo door de gemeenteraad loodsen. Wat de SP betreft is deze tijd veel te kort om tot een goed en doordacht plan te komen. "Het stadsbestuur vraagt marktpartijen om met een visie te komen, maar onlangs bleek uit een marktconsultatie dat de markt daar weinig trek in heeft, helemaal als het stadsbestuur niet eerst zelf met een goed doordacht plan komt. " aldus Akhiat

Wat zou u doen met 181 miljoen? Laat het Aisha Akhiat hier weten.