Verlaag subsidie voor gemeenteraadsfracties

22 januari 2015

Verlaag subsidie voor gemeenteraadsfracties

De SP heeft een voorstel ingediend om de subsidie aan Haagse gemeenteraadsfracties met 20% te verlagen. Onlangs maakte de partij bekend ruim twee ton terug te storten. SP-fractievoorzitter Bart van Kent: "De SP is van mening dat er zuinig omgegaan moet worden met belastinggeld. Zeker in een tijd waarin veel inwoners het ook niet breed hebben, moet de politiek niet zichzelf vergeten bij bezuinigingen. Daarom heeft de SP ruim twee ton overgehouden over de afgelopen vier jaar".

Met de besparing van 20% wordt de totale jaarlijkse subsidie teruggebracht van ruim 1,7 miljoen naar 1,35 miljoen. Hiermee wordt ongeveer drieënhalf ton per jaar bespaard. Dit geld kan dan als het aan de SP ligt aan andere belangrijke zaken in de stad worden besteed. "Dit jaar stellen we voor om een ton aan de voedselbank en een ton aan de boodschappen begeleidingsdienst te schenken. Dit zijn nuttige organisaties die belangrijk werk doen in de stad", aldus Van Kent.

De SP diende bij de raadsvergadering twee voorstellen in om de twee ton die de partij overhield over de periode van 2010 - 2014 te verdelen. De beide voorstellen, een over de voedselbank en een over de boodschappen begeleidingsdienst, konden helaas niet rekenen op steun van een meerderheid van de gemeenteraad.