Vragen over prijsverschil OV Den Haag en Rotterdam

25 februari 2015

Vragen over prijsverschil OV Den Haag en Rotterdam

De SP en de Haagse Stadspartij hebben vragen gesteld over de hoge ritprijzen voor de OV-chipkaart die gehanteerd worden door de HTM in het openbaar vervoer. Uit onderzoek van de beide partijen blijkt dat de ritprijs die de RET hanteert ongeveer 10% lager ligt dan de ritprijs die de HTM hanteert. Terwijl sinds 1 januari 2015 zowel de HTM als de RET onder de Metropoolregio vallen.

SP-fractievoorzitter Bart van Kent: "De SP wil dat openbaar vervoer betaalbaar en toegankelijk blijft, alleen dan blijft openbaar vervoer een goed alternatief voor de auto. Daarom willen we dat de ritprijs verlaagd wordt naar het niveau dat bij de RET wordt gehanteerd".

HSP-raadslid Gerwin van Vulpen: "De Haagse Stadspartij vindt dat de reiziger met OV-chipkaart moet weten waar hij aan toe is. Het is niet logisch dat de ritprijs, zonder dat daar een extra service tegenover staat, omhoog gaat als de Randstadrail Den Haag binnenrijdt. Die hoge HTM-tarieven kunnen best omlaag!"

Onlangs bleek uit vragen van de Stadspartij dat de prijs van een papieren kaartje was verhoogd om ervoor te zorgen dat het voordeliger is om met een OV-chipkaart te reizen. Wat de SP en de Haagse Stadspartij betreft is dat de omgekeerde wereld en gaat juist de ritprijs van de OV-chipkaart omlaag in plaats van de kosten voor een papieren kaartje te verhogen.