ROOD Den Haag

ROOD is de meest actieve politieke jongerenorganisatie van Nederland en voert actie om Nederland menselijker en socialer te maken. In veel steden en dorpen zijn lokale ROOD-groepen actief: ook in Den Haag. Wil jij meer weten over ROOD Den Haag? Of wil je eens een ROOD-meeting of activiteit bijwonen? Neem dan contact op met onze contactpersoon, Marije van Hell.

Marije van Hell

T: 06-48377861

E: rooddenhaag@sp.nl

Mijn naam is Marije van Hell, en ik ben contactpersoon van ROOD Den Haag. Samen met ROOD leden uit Den Haag maar ook met andere ROOD leden uit heel het land doen wij toffe acties om Nederland een stukje socialer te maken. Het is belangrijk dat we onze welvaart verdelen op een eerlijke manier, en hierom het kapitalisme aanpakken. Heb je zin om een keertje langs te komen bij een ROOD overleg? Laat dan gerust wat weten!

Het laatste nieuws van ROOD Den Haag vind je op rood.sp.nl/denhaag.

Deliveroo meldpunt geopend!

Foto: ROOD Den Haag

Woensdag 22 november heeft ROOD Den Haag samen met Kamerlid Bart van Kent een meldpunt geopend voor mensen die werkzaam zijn bij maaltijdbezorger Deliveroo. Deze feestelijke opening vond plaats op het Buitenhof. Vanaf nu kunnen de fietskoeriers, ook wel 'riders'- genoemd, hun klachten en opmerkingen melden over de onfatsoenlijke arbeidsomstandigheden binnen dit bedrijf. ROOD gaat hen helpen om dit te verbeteren.

Onlangs heeft Deliveroo besloten om hun werknemers niet meer in loondienst te nemen, maar hen in te huren als ZZP'er. Zo kan Deliveroo miljoenen euro's besparen op arbeidskosten. Deze verandering brengt veel onzekerheden met zich mee. De riders zijn in deze ZZP- constructie zelf verantwoordelijk voor hun verzekeringen, sociale premies en het afdragen van loonbelasting. Daarnaast worden zij niet meer betaald per uur, maar per bezorging van maar liefst 'vijf' euro. Hierdoor worden zij dus ook niet doorbetaald bij ziekte en hebben zij geen recht op vakantiegeld.

Door dit systeem worden de riders gedwongen om met elkaar te concurreren. ROOD Den Haag contactpersoon Debbie van Dijk: ‘Deze concurrentiestrijd zorgt voor een ‘ieder voor zich’-cultuur, collega’s voelen zich niet meer betrokken met elkaar.’ In verschillende steden hebben de riders zich dan ook georganiseerd en verenigd in de Riders Union. Samen komen zij op voor hun rechten. ROOD vindt het onbegrijpelijk dat riders onder deze omstandigheden moeten werken. ROOD steunt hen dan ook in hun strijd voor eerlijke arbeidsvoorwaarden.

Het Deliveroo meldpunt zal een aantal keer in de week bemand zijn in Den Haag. De openingstijden en de locatie van het meldpunt zullen voorafgaand worden aangekondigd op Facebook