Brandbrief thuiszorgmedewerkers en cliënten

Den Haag, 9 maart 2017,

Geachte wethouder Klein,

De gemeente is hard op weg om het professionele aanbod van huishoudelijke hulp aan zieke of kwetsbare burgers om zeep te helpen. Thuiszorgmedewerkers en cliënten maken zich grote zorgen en trekken aan de bel! Het nieuwe systeem van herindicatie -het herverdelen van het aantal uren thuishulp per cliënt- betekent in vele gevallen een drastische verlaging van het aantal uren. Ouderen en mensen met een beperking die langer thuis moet blijven wonen krijgen nu geen 9 uur meer maar 2 of 3 uur of met geluk 5 uur per week toegewezen. Onze inwoners zijn gereduceerd tot pakketten: zij hebben volgens de nieuwe systematiek recht op het basispakket (2 uur), pluspakket (3 uur) of intensief pakket (5 uur). Daar waar de nieuwe Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zou moeten staan voor maatwerk wordt er niet verder gekeken dan iemands voorkomen. Een ambtenaar van de gemeente, zonder enige kennis van zorg, wijst na een kort keukentafelgesprek een pakket en daarmee het aantal uren toe.

Meneer Verkerk, 86 jaar, Bezuidenhout: “Het keukentafelgesprek was een monoloog, geen dialoog.”

Jarenlange onzekerheid

Thuiszorgmedewerkers zijn keer op keer overgenomen door een nieuwe werkgever en er iedere keer op achteruit gegaan. Elke keer hoopten zij hun vertrouwde cliënten te kunnen blijven verzorgen, hoopten zij op een vast contract en een fatsoenlijk salaris, maar kwamen zij bedrogen uit. “We moeten nu zo hard werken en zoveel cliënten aannemen om aan onze uren te komen, dat we nog een burn-out eraan overhouden”, is één van de veelgehoorde statements. Een praatje maken is er niet meer bij, alleen het hoognodige kan nog gebeuren in de toegewezen uren. Dit terwijl dit voor vele ouderen het enige sociale contact is dat zij nog hebben.

Participatiesamenleving

Vaak is de beschikbaarheid van huishoudelijke verzorging voor ouderen en mensen met een beperking van essentieel belang om regie over hun leven te kunnen behouden en om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. Daarmee wordt duurdere zorg in veel gevallen voorkomen. Het langer thuis blijven wonen, wat de overheid juist zegt te willen stimuleren, komt door het korten van het aantal uren huishoudelijke verzorging, onder druk te staan. De gemeente stuurt aan op het gebruik maken van eigen netwerk: buren, familie en daarnaast vrijwilligers. Maar niet iedereen heeft behulpzame buren of familie in de buurt. De gemeente spoort bovendien op deze manier vrijwilligers aan om taken over te nemen van de betaalde werknemers. Terwijl huishoudelijke verzorging niet alleen steun biedt aan burgers in een kwetsbare positie, maar ook broodnodige werkgelegenheid biedt aan mensen die anders in onze lokale arbeidsmarkt moeilijk aan een baan komen.

Oplossing

De oplossing ligt in uw handen. Neem uw verantwoordelijkheid als gemeente en wethouder. Beschouw elke burger als uniek en lever maatwerk, zoals de wet ons ook voorschrijft. Reduceer onze burgers niet tot pakketten en zorg ervoor dat de zorgaanbieders de ruimte behouden om het aantal uren toe te kennen op basis van maatwerk en niet op basis van pakketten. Werk als gemeente verarming, vereenzaming, vervuiling en een groter risico op ongelukken thuis niet in de hand, welke op langer termijn alleen maar meer zullen kosten. Kies voor de juiste oplossing voor de Haagse burger: de cliënten, de thuiszorgmedewerkers. Garandeer hun de zorg die nodig is en zorg voor fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor onze kanjers die elke dag de huishoudelijke verzorging verlenen. Of de thuiszorg nog een goede toekomst heeft, dat is aan u!

Wij rekenen op u!

Bart van Kent SP Den Haag