Motie "Iedereen op residentie.net" aangenomen

6 juli 2000

Motie "Iedereen op residentie.net" aangenomen

Soms komen er bij de fractie meldingen binnen, waarmee je gewoon wat moet doen, die je zo aangrijpen dat er het liefst op af wil springen. Zo ook een melding van Hedy Branson. Hedy is ziek en zit in een verpleegtehuis en houd contact met andere mensen via de telefoon maar ook per computer. En dat is nu het probleem

Door het lage zakgeld wordt het bijna onbetaalbaar om de telefoonrekening te betalen. Twee cent per minuut klinkt goedkoop maar elke internetter weet dat dit snel oploopt tot een fl. 100 per maand. Ingrid Gyömörei trok zich deze problemen aan en probeerde via Casema en aansluiting te regelen. Dit kon niet want er was geen kabel-TV aansluiting. Fractievoorzitter Helga Hijmans :"Bij een inventatiserend onderzoek bij Verpleeg & Verzorgingshuizen bleek dat praktisch alle telefooncentrales verouderd waren en men ook geen eigen kabel TV aansluiting te hebben. De SP diende een motie in die door de meerderheid in de gemeenteraad werd gesteund. De fractie is van mening dat uit onderzoek is gebleken dat Verpleeg en verzorgingshuizen geen aansluiting hebben op Residentie.net. Voor langdurig zieken moet een noodoplossing worden gevonden zodat zij verlost zijn van dure providers die zij eigenlijk nietkunnen betalen van het schaarse zak- en kleedgeld. Deze bewoners kunnen geen bezoek brengen aan een bibliotheek of telematicacentrum en dat deze bewoners juist behoefte hebben aan een verhoging van de kwaliteit van leven. In de motie van de SP is het college gevraagd om de bewoners van verpleeg- en verzorgingstehuizen op te nemen en een onderzoek te starten naar de mogelijkheden om deze tehuizen aan te sluiten op residentie.net. De fractie was blij met het behaalde resultaat maar zal blijven strijden tegen een tweedeling, die ook op de digitale snelweg dreigt te ontstaan. Hijmans : "Deze groep krijgt nu aandacht maar nog steeds kan 60% van de mensen niet op internet. Het hele internetgebeuren geeft een digitale tweedeling die we niet willen hebben".