SP dringt aan op verordening hygiëne tattoo- en piercingshops

16 augustus 2001

SP dringt aan op verordening hygiëne tattoo- en piercingshops

Handhaven van maatregelen die besmetting moeten voorkomen is taak van de gemeente. Reeds twee jaar geleden heeft het rijk aangedrongen op verbetering aangaande lokale regelgeving. Rond diezelfde tijd heeft de Haagse SP-fractie schriftelijke vragen gesteld aangaande de hygiëne in tattoo- en piercingshops.

In de beantwoording is destijds door de gemeente toegezegd (1999!) dat de mogelijkheden onderzocht zouden worden om technisch hygiënisch toezicht te verankeren teneinde omstandigheden en werkwijze te verbeteren. Daarbij zou tevens gekeken worden naar de aanpak in andere grote steden.

Inmiddels zijn er in een aantal steden (Tilburg, Middelburg en Amsterdam) verordeningen uitgevaardigd om dit te bewerkstelligen. De afgelopen 2 jaar zijn de zaken waar piercings 'gezet' worden als paddestoelen uit de grond geschoten. Volgens de Haagse fractie is nu de tijd aangebroken dat ook Den Haag tot een verordening komt. Tevens dringen zij aan op twee maal per jaar controlebezoeken door inspecteurs van de GG&GD.

De schriftelijke vragen(pdf, 8kb)