Inspreektekst bij verkoop van opstallen verspreid bezit

20 december 2001

Inspreektekst bij verkoop van opstallen verspreid bezit

Onderstaande werd op 20 dember 2001 ingesproken in de Raadsvergadering (rv375).

Voorzitter, voorliggend raadsvoorstel vraagt ons akkoord te gaan met de verkoop van 15 panden, die volgens hetzelfde raadsvoorstel, niet meer nodig zijn voor de planvorming. De panden worden verkocht aan Woningbeheer NV. Er is vaak in de commissie gesproken over de onduidelijke constructie die nog steeds bestaat. Dit wordt op een later moment in de commissie ROSV besproken. Nu die onduidelijkheid nog bestaat vraagt de SP zich af waarom er nu dit soort besluiten moeten worden genomen.

Er wordt gesteld dat het merendeel van de panden de afgelopen jaren reeds met de regeling voor particuliere woningverbetering zijn opgeknapt. Dit is niet in alle gevallen waar! Zover de PWV nog niet is uitgevoerd, heeft Woningbeheer N.V een renovatieplicht. En die plicht lijkt me nodig.

Voorzitter, de gemeente is een slechte huisbaas! Ik mag in het kader van de vertrouwelijkheid geen namen en rugnummers noemen, maar ik wil wat woorden citeren:

"Houtrot, veel lekkages, algemene bouwkundige staat slecht. Kelderruimte onder water (2x), verpauperde indruk, eigenaar heeft zelf gas,licht, water, bedrading, toilet, brandwerende plafonds aangelegd. Verwaarloosd pand, vochtdoorlatende muren, eterniet, panden verwaarloosd, zeer verwaarloosd pand."

Dit is nog maar een bloemlezing. Deze huisbaas moet zich schamen. Dit is dezelfde huisbaas die particuliere woningeigenaren aanschrijft over de staat van onderhoud. En Woningbeheer NV de opdracht geeft dat mensen krom moeten gaan liggen hun huis op te knappen. SLORDIG!

De huurders hebben af en toe behoorlijk af moeten zien, en worden nu gepasseerd in hun behoefte hun pand te kopen. Niet netjes en aan NV waarop we behoorlijk wat kritiek hebben. Naast de in slechte staat van onderhoud verkerende panden zijn er een aantal panden bij, die voor een veels te lage prijs worden verkocht. Alles op een hoop geveegd. Dat de gemeente panden wil verkopen best, maar niet op deze manier.