Nogmaals vragen over het Dreeshuis

Spui 70
2511 BT Den Haag

Den Haag, 16 januari 2003

Ingevolge het bepaald artikel 15, lid4, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de raad der gemeente s-Gravenhage (Verz. 1987, nr.2)

Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het bericht in de Haagse Courant van 15-01-2003 "Dreeshuis geen museum maar huurpand" leg ik u de volgende vragen voor:

1. Bent u bekend met genoemd artikel?

2. Sinds wanneer is het gebruikelijk dat een fractievoorzitter uit de Haagse gemeenteraad, NV Woningbeheer benaderd om een pand aan te kopen en een half jaar te parkeren om vervolgens een wo-ningbouwvereniging te benaderen om hetzelfde pand te proberen te slijten aan een woningbouwvereniging?

3. Wat is de mening van het College over een dergelijke gang van zaken?
4. Is het college met mij van mening dat een fractievoorzitter als hij zich op de huizenmarkt begeeft er beter aan zou doen om zich tot een reguliere makelaar te wenden om schijn van verstrengeling van politieke belangen te voorkomen?
5. In eerder door mij gestelde mondelinge vragen aangaande NV Woningbeheer, werd mij verteld dat de taakstelling van de NV Woningbeheer gelegen is in zelf de broek ophouden en marktconform werken. Hoe past de aankoop van pand Beeklaan 502 hierin?
6. Welke partij draagt de financiële lasten van ruim 6 maanden rente en aflossing?
7. Welke partij draagt de kosten koper, taxatierapport etc?
8. Wat is de mening van het College dat gemeenschapsgelden en gemeenschapsmiddelen gebruikt worden om een privè plan van een fractievoorzitter te verwezenlijken?
9. In genoemd artikel wordt vermeld dat het Dreeshuis zal worden omgebouwd tot een gastenverblijf (lees hotel) voor gastdocenten van de ISS en de Haagse vestiging van de LeidseUniversiteit.. Acht het college het wenselijk dat woningbouwverenigingen zich op de hotelmarkt begeven, en in hoeverre zou er hier sprake kunnen zijn van concurrentievervalsing?
10. Welke criteria worden getoetst bij het onttrekken van een woning aan de voorraad en welke rol speel de gemeente hierin b.v. m.b.t. het verlenen van vergunningen?
11. Acht u het gezien de huidige situatie op de Haagse woningmarkt wenselijk om een woning aan de toch al zo krappe voorraad te onttrekken voor genoemde doeleinden. Genoemd pand zou bijvoorbeeld ook omgebouwd kunnen worden om de krapte in de huisvesting voor studenten enigszins op te vangen. Wat is de mening van het college hierover?

In afwachting van uw reactie,

Ingrid Gyömörei
SP