h

Klachtenlijstje NV Woningbeheer

1 mei 2003

Klachtenlijstje NV Woningbeheer

"Het onderhoudsstimuleringproces heeft een belangrijke impuls gekregen door uitvoering van het beleid uit de nota "(Ver)Beter Den Haag" en daaraan gekoppelde financiële middelen. Ook hierin heeft Woningbeheer een belangrijke rol gespeeld, waarbij de prestaties liggen en lagen beduidend boven de overeengekomen streefdoelen."

Bron: Toekomstperspectief Woningbeheer NV en NV Stedelijk Belang, 29 januari 2002

Prestaties liggen en lagen boven overeengekomen streefdoelen. Zijn de streefdoelen het aantal op te knappen woningen, of is hierbij ook de kwaliteitsslag opgenomen?

  • Door het aanschrijvingsbeleid in diverse wijken tegelijk en in rap tempo, werd er een te groot beroep gedaan op de aannemers, die de klussen moesten klaren.
  • Doordat NV werkt met een aantal geselecteerde aannemers, kwamen deze in een bijzonder riante positie te zitten. De SP durft zelf te spreken van kartelvorming.
  • Het werk van PWV diende binnen een gestelde termijn van 2 jaar te zijn afgerond door particuliere woningeigenaar. Zo niet volgt immers aanschrijving met alle prijsopdrijvende gevolgen van dien. Mensen kregen hierdoor geen ruimte om een eigen aannemer via offerte aanvragen op tijd te benaderen.
  • doordat aannemers het werk niet aan konden, werd veel gebruik gemaakt van onderaannemers. Vaak met ondeskundig personeel.
  • hierdoor vaak vertraging op de werkvloer (panden stonden na het steigers plaatsen, maanden werkeloos erbij). Onderaannemers namen tussen door ook nog andere klussen aan.
  • door onnodige druk en onbegrip bij medewerkers NV voelden oudere particuliere huiseigenaren zich gedwongen hun bezittingen te verkopen. Je krijgt geen hypotheek wanneer je boven 65 bent. En de kreet dat je na 15 jaar onderhoudsvrij je subsidie krijgt werkt niet erg stimulerend wanneer iemand boven de 70 is. (voorbeelden: Valkenboskade, Mariottestraat)
  • Panden van oudere particuliere woningeigenaren zijn ver onder de marktprijs aangekocht en vervolgens na wat summier opgeknapt te zijn voor de marktprijs door verkocht.
  • De subsidiebedragen zijn al lang niet meer toereikend voor de hoge standaard die in opnamerapporten geëist worden. Mensen komen in financiële problemen om de klus te kunnen klaren.
  • De opnamerapporten zijn in 90% van de gevallen onduidelijk, onvolledig en zeker geen maatwerk. Mensen worden voor 3 dakkapellen aangeschreven terwijl ze er maar een hebben.
  • Er worden scheuren in keldermuren geconstateerd (volgens het rapport) terwijl geen voet in de kelder is gezet.
  • Indien mensen klagen over de fouten in hun opnamerapporten, volgde er pas vaak na forse dwang een hernieuwde opname. Naast maanden wachten, vaak weer fout, bleken de kosten van het op te knappen werk soms verdubbeld
  • Na het aanvragen van een tweede opnamerapport (omdat het eerste rapport aantoonbaar niet deugde) horen eigenaren maanden niets. Na rappelleren komt er een rapport zonder prijzen. Prijzen kunnen pas bepaald worden na uitvoering van de werkzaamheden. Kortom d NV verwacht dat kritische bewoners vervolgens maar een soort blanco check afgeven. Als je er in het voortraject al niet uitkomt, hoe verwacht de NV dan dat er achteraf wel instemming zal zijn. Bij iets kopen zonder prijsafspraak, kan toch niet verwacht worden dat eigenaren instemmen? (Wenkenbachstraat)
  • Architecten weigeren aan eigenaren uitleg te geven over de noodzakelijkheid van ingrepen. Zij zijn de architect, zijn alwetend, eigenaar moet niet zeuren. Bij weigering wordt herhaaldelijk gedreigd met aanschrijving.
  • De NV gebruikt de dwang van aanschrijvingen voor bijvooorbeeld schilderwerk, terwijl dit volgens de wet geen aanschrijvingswaardig gebrek is.
  • De NV schrijft mensen aan dat lateien en balken moeten worden uitgehakt,omdat er roest geconstateerd is. Second opinion ziet geen roest en geen uitbollende gevels. Toch wordt er geëist dat er wordt opgeknapt, met als dreiging aanschrijving
  • De NV laat panden jaren staan te verloederen (inmiddels eigen beheer) zonder op te knappen. Terwijl elders in de wijk mensen worden gedwongen tot opknappen (Pand Woningbeheer aan de Beeklaan)
  • Aanschrijvingen van fl 60.000 zijn eerder regel dan uitzondering
  • NV woningbeheer heeft uit bewoonde panden douche/toilet en keukenblokken laten verwijderen, geregeld op vrijdagmiddag laat in de middag. Waarschijnlijk met de bedoeling deze panden om te zetten tot bedrijfspanden. Hier kan eenvoudig de huur marktconform worden opgetrokken. Bewoner kan het niet meer opbrengen en vertrekt. Hij kan immers met een huurcontract dat telkenmale slechts met 1 jaar wordt verlengd geen rechten opbouwen.
  • Aanschrijvingen worden niet uitgevoerd op panden in eigen beheer.
  • Splitsingen van woningen worden met akkoord van de daarvoor verantwoordelijke dienst ongecontroleerd geaccordeerd
  • De lijn van NV Woningbeheer was en is een zodanige dat hij op heden onlosmakelijk is. Slechts weinig ambtenaren zeggen hun ex-collega's dat er regels zijn die voor iedereen gelden. Men valt elkaar niet af ten overstaan van buitenstaanders. (het is door voor een particuliere woningeigenaar vrijwel onmogelijk om zijn gelijk te halen)
  • De NV probeert binnen VVE's de meerderheid te verkrijgen om eigenaren onder druk te zetten tot opknappen. Nadat zij de meerderheid hebben, bepalen zij de keuze van de aannemer. De NV beheert in dat geval de gelden, betaald de rekeningen en moet ook nog eens zichzelf controleren of het werk wel goed gedaan is. Verder rekenen zij ook nog even zelf met de gemeente de subsidies af. De NV heeft als eigenaar/beheerder (in economische zin) er belang bij dat het subsidiebedrag zo hoog mogelijk is. Onduidelijkheid bij de besteding van gemeenschapsgeld.
  • Rekeningen aan aannemers worden klakkeloos voldaan omdat de deskundigen van NV woningbeheer dit hebben gecontroleerd en geaccordeerd
  • juridisch eigenaar is de gemeente, economisch eigenaar de NV. Procederen moettegen de juridisch eigenaar, de economisch eigenaar is de zogenaamde deskundige. De partij die rechtvaardig procedeert verliest op deze manier altijd
  • begeleiding van NV woningbeheer is geen garantie op kwaliteit . Te late oplevering, te slechte afwerking, slechte kwaliteit van het werk, slechte opname voorafgaande aan het werk, slechte aannemersovereenkomsten zijn aan de orde van de dag.
  • Kritische vragen aan de NV worden gestopt tussen de gemeente en de NV. Het is de Hagenaar absoluut onduidelijk wie waar voor verantwoordelijk is.
  • Er komen veelvuldig klachten binnen inzake het uitgevoerde VVE beheer. Nadat de Ve is wakker geschut, int het verantwoordelijk bureau slechts de maandelijkse inleg. Verder wordt er geen enkele activiteit ontnomen, indien er geen PWV in het geding is.
  • NV woningbeheer zegt zorg te dragen dat er met lagere prijzen gewerkt kan worden. Gevraagde tarieven zijn soms exorbitant, de prijzen van bijvoorbeeld steigerhuur zijn dusdanig hoog dat ze voor dat tarief net zo goed gekocht hadden kunnen worden.
  • De begeleiding van met name oudere huiseigenaren, stagneert. Van maatwerk is geen sprake, wel van verbale intimidatie (Valkenboskade)
    De begeleiding van met name oudere huiseigenaren, stagneert. Van maatwerk is geen sprake, wel van verbale intimidatie (Valkenboskade)
  • U bent hier