"Gemeenteraad maakt verkeerde keuzes" - SP-raadslid verlaat uit protest commissievergadering

12 februari 2004

Tijdens de commissievergadering van Veiligheid, Bestuur en Leefbaarheid (11 februari 2004) heeft SP-raadslid Ingrid Gyömörei uit protest de zaal verlaten. Naar haar zeggen maakt de Haagse gemeenteraad de verkeerde keuzes. Zij hoopt met haar actie te bereiken dat raadsleden meer stil gaan staan bij het functioneren van de raad. De agenda was vanmorgen niet overvol: als eerste agendapunt stond ‘de evaluatie grote evenementen 2003 en overzicht grote evenementen 2004’ het College stelde voor kennis te nemen van dit agendapunt. Formeel zijn de grote evenementen een verantwoordelijkheid van het College van Burgemeester en Wethouders. Sterker nog, de raad heeft er helemaal niets over te vertellen. De bespreking van het punt duurde uren. Volgens Gyömörei bleef er met 2 uur resterende vergadertijd te weinig tijd over om het voorstel betreffende preventief fouilleren zorgvuldig te behandelen. Omdat het voorstel niet termijn gebonden is verzocht zij om uitstel van de bespreking.

In het raadsvoorstel is expliciet de bevoegdheid van de gemeenteraad vastgelegd. Als er geen meerderheid voor het voorstel is, zullen de bevoegdheden onveranderd blijven. “Door nu onvoldoende tijd te nemen het voorstel gedegen te bespreken, geeft de raad voor de zoveelste keer te gemakkelijk haar bevoegdheden weg. Als volwaardige raadsleden moeten we toch met elkaar de juiste keuzes kunnen maken. Nu wordt er uren vergaderd over een onderwerp waar we niets over te vertellen hebben. Terwijl de raad aan de andere kant de keuze maakt over zaken waar zij expliciet iets over te zeggen hebben er even iets door jast”. Na twee maal uiterst zorgvuldig gedebatteerd te hebben over het onderwerp, wordt nu diezelfde zorgvuldigheid met groot gemak van tafel geveegd. De nieuwe feiten door de burgemeester aangedragen, voegen niets nieuws toe aan het voorstel. Mederaadsleden overtuigen van nut en noodzaak om al dan niet tot preventief fouilleren over te gaan, is een tijdrovende zaak. Wat de SP betreft was daar de twee uurtjes die overbleven te beperkt. Overigens blijft de SP bij haar eerder ingenomen standpunt geen voorstander te zijn van preventief fouilleren. De bevoegdheden zijn nu uitstekend gewaarborgd bij de driehoek (politie, Openbaar ministerie en burgemeester). “Het voorstel dat er nu ligt zal niets toevoegen. Het idee wordt gewekt dat als je niet voor preventief fouilleren bent, je het daarmee onmogelijk maakt. Maar het is iets dat vandaag de dag reeds mogelijk is.”