Afsluiten Paleistuinen

19 april 2004

Afsluiten Paleistuinen

De SP-fractie vraagt zich af of het geoorloofd is de Paleistuinen af te sluiten bij een burgelijk huwelijk, c.q. een privé-aangeledenheid en stelde naar aanleiding van klachten over de sluiting van de tuinen de volgende vragen:

Den Haag, 19 april 2004.

Gemeenteraad van den Haag
Spui 70
2511 BT Den Haag

Ingevolge het betreffende artikel, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente 's Gravenhage stel ik u de volgende vragen, naar aanleiding van het afsluiten van de Paleistuin van 23 t/m/ 25 april a.s.

1. Bent U bekend met de voorgenomen afsluiting van de Paleistuin voor het aanstaande huwelijk van Mabel en Friso op 24 april?
2. De NOS heeft in een persbericht d.d. 1 april ’04 verklaard dat zowel het burgerlijk als kerkelijk huwelijk als openbare aangelegenheid wordt beschouwd. Is het dan volgens het college toegestaan een tuin in een dichtbevolkt stadsdeel, die intensief bezocht wordt, te sluiten voor een openbare aangelegenheid?
3. Welke verordening is hierop van toepassing?
4. Klopt het dat de Paleistuin in eigendom is van de Staat en zodoende gerekend kan worden tot de openbare ruimte?
5. Bent u het met de SP eens dat openbare ruimten toegankelijk dient te blijven voor omwonenden en bezoekers van het park, gezien het hier niet om een staatsaangelegenheid gaat? Zo nee, waarom niet?
6. Wat is de mening van het college over de berichtgeving betreffende de afsluiting, is het volgens het college behoorlijk een briefje op te hangen met de mededeling van het voorgenomen besluit en dat slechts vier dagen voor het huwelijk?
7. Deelt het college de mening met de SP dat de voorgenomen besluiten tot afsluiting voor privé aangelegenheden in samenspraak met de bewoners, als belanghebbenden, dienen plaats te vinden? Zo nee, waarom niet?
8. Wat zijn de algemeen erkende afspraken rondom het afsluiten van een openbare park?
9. De bewoners krijgen veel te laat informatie over de voorgenomen besluiten en moeten zich daardoor vaak neerleggen bij de besluiten. Wat denkt het college hier in het vervolg aan te doen?

Ingrid Gyömörei
SP-Fractie Den Haag