500.000 euro inzake schadeherstel woonwagens Jan Hanlostraat zoek

15 augustus 2004

500.000 euro inzake schadeherstel woonwagens Jan Hanlostraat zoek

Rechtmatigheid uitgaven niet aangetoond

Tijdens een persconferentie hedenmorgen verklaarde wethouder Hilhorst (PvdA) dat van de 1,1 miljoen euro gedane betalingen inzake de schadereparaties aan 13 woonwagens, van slechts ? 366.739 de rechtmatigheid van de door DSO betaalde facturen is vastgesteld. Van het restbedrag is niet duidelijk of en in welke mate herstelwerkzaamheden zijn uitgevoerd.

Een verbazingwekkend luchtige wethouder verklaarde het verleden achter zich te willen laten. Volgens Hilhorst is er minder ordentelijk en willekeurig gehandeld door ambtenaren. Hierdoor is niet volgens de afspraken gehandeld. Hij stelde tevens dat er geen verder onderzoek zal plaatsvinden."Om herhaling te voorkomen wordt er nu een andere organisatie opgetuigd, met andere mensen en andere bevoegdheden". De wethouder stelde "zich verantwoordelijk te voelen", maar trok verder geen consequenties voor zichzelf noch voor de destijds verantwoordelijke ambtenaren.

Ingrid Gyömörei (SP) is verbijsterd: "voordat een raadsvoorstel van het College naar de Raad gestuurd wordt hebben minstens vier ambtenaren een paraaf gezet. Je gaat mij niet vertellen dat je voor het uitgeven van gemeenschapsgeld niet minstens hetzelfde aantal handtekeningen voor akkoord nodig hebt. Het gerucht gaat dat er geld is uitgekeerd zonder dat daar opdrachtnummers aanhingen. Hierdoor is nu niet meer terug te vinden wie voor welke uitgave verantwoordelijk is geweest. Ik doe een dringend beroep op de drie Collegepartijen, VVD, CDA en PvdA om de gang van zaken niet te accepteren. Met name de VVD maakt altijd een enorm punt van de zorgvuldige besteding van gemeenschapsgelden. Als zij dit nu klakkeloos accepteren verliezen ook zij aan geloofwaardigheid"

Gyömörei heeft aangekondigd alle partijen over de kwestie aan te spreken tijdens de behandeling van "de Task Force Woonwagenzaken"die op 16 september in de commissie plaats zal vinden. "je kunt pas opnieuw beginnen, als er volledige duidelijkheid bestaat over de gang van zaken in het verleden".