Slechte hygiënische omstandigheden voor prostituees

22 augustus 2004

Slechte hygiënische omstandigheden voor prostituees

In een brief van belangenvereniging De Rode Draad en het FNV aan de fractievoorzitters van de Haagse Gemeenteraad wordt melding gemaakt van een groot aantal klachten van prostituees over de verhuurders in de Doubletstraat. De klachten betroffen in enkele gevallen plotselinge huurverhogingen en de slechte hygiënische omstandigheden waarin de vrouwen moeten werken. Ingrid Gyömörei stelde de volgende schriftelijke vragen:

Naar aanleiding van het mailbericht van De Rode Draad Nederland/FNV van 21 augustus 2004.
In het bericht wordt gesproken over aanhoudende klachten over plotselinge huurverhogingen en - in het geval van enkele verhuurders - slechte hygiënische omstandigheden waaronder de vrouwen moeten werken.

1. Is de kwestie van slechte hygiënische omstandigheden -in het geval van enkele verhuurders- bij u bekend? Zo ja, welke acties gaat u ondernemen om aan de aanhoudende klachten een eind te maken? Zo nee, gaat u deze kwestie onderzoeken en maatregelen ontwikkelen?
2. Tevens wordt er melding gemaakt van het feit dat de ramen voor zeven dagen in de week gehuurd moeten worden (in plaats van bijvoorbeeld voorheen per dag). Omdat de raamhuren hoog en de verdiensten laag zijn, betekent dit in de praktijk dat de vrouwen zeven dagen per week (moeten) werken. In de APV staat dat de gezondheid van de werkenden beschermd dient te worden. Huurcontracten die prostituees in de praktijk dwingen om zeven dagen per week te werken zijn een inbreuk op de gezondheid. Wat is de mening van het College hierover?
3. Bent u met mij van mening dat het verhuren van ramen voor een vaste periode van zeven dagen per week onderverhuur in de hand kan werken, waardoor het minder inzichtelijk wordt of bijvoorbeeld werkenden wel meerderjarig zijn?
4. Bent u bereid om tot een verbod te komen op een minimum huurtijd?
5. In de brief wordt gevraagd- op verzoek van de huurders- of hygiënische controles onverwacht plaats kunnen vinden. Was dit voorheen niet het geval? Gaat u in de toekomst controles onverwacht uit (laten) voeren?

In afwachting op uw reactie, binnen de hiervoor gestelde termijn,

Ingrid Gyömörei
SP fractie