SP stelt schriftlijke vragen over plannen islamitische scholen

9 december 2004

SP stelt schriftlijke vragen over plannen islamitische scholen

Naar aanleiding van berichtgeving over het stichten van drie islamitische basisscholen en één islamitische school voor het voortgezet onderwijs heeft de SP schriftelijke vragen gesteld. De SP fractie is tegen uitbreiding van bijzonder confessioneel onderwijs in Den Haag. Ongedeeld samen naar school is ons motto.

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Den Haag, 09-12-04

Naar aanleiding van diverse berichten in de media dat er plannen zijn voor de oprichting van drie nieuwe Islamitische basisscholen en één Islamitische school voor voortgezet onderwijs in Den Haag en naar aanleiding van het artikel in de NRC Handelsblad "Zachtjes lagen mag. Islamitische scholen in een land van ongelovigen" van zaterdag 04-12-04 stel ik namens de SP-fractie onder verwijzing naar artikel 35 van het reglement van orde de volgende vragen:

1

• Klopt de berichtgeving dat er plannen zijn voor de oprichting van drie Islamitische basisscholen en één voor voortgezet onderwijs?
  • 2

• Zo ja, in welke buurten zouden deze scholen komen te staan?
  • 3

• Zo ja welke besturen hebben/gaan de aanvragen indienen?
  • 4

• Bent U bekend met het eerder genoemde artikel in de NRC ?
  • 5

• In het artikel wordt beschreven dat sommige besturen een streng Islamitische missie hadden, speelt dit ook bij de besturen die de nieuwe aanvragen indienen?
  • 6

• Speelt dit ook bij de besturen van de twee huidige Islamitische basisscholen in Den Haag?
  • 7

• Mogen in de huidige en toekomstige Islamitische scholen vrouwen en mannen bij elkaar in één ruimte vertoeven? Mogen vrouwen en mannen elkaar een hand geven?
  • 8

• Doen de huidige en toekomstige Islamitische scholen mee aan het gemengd schoolzwemmen?
  • 9

• Gaan de kinderen op schoolreisje bij de huidige en toekomstige islamitische basisscholen? Gaat één van de hogere groepen meerdere dagen op schoolkamp bij deze scholen?
  • 10

• Krijgen de meisjes en jongens in de huidige en toekomstige Islamitische scholen gescheiden les of gezamenlijk?
  • 11

• Zijn bij de huidige en toekomstige Islamitische scholen hoofddoekjes verplicht vanaf een bepaalde leeftijd?
  • 12

• Wordt op deze scholen het Godsdienst onderwijs in het Nederlands gegeven met Nederlands lesmateriaal?
  • 13

• Wordt het Godsdienstonderwijs door de groepsleerkrachten gegeven of door een buitenstaander?
  • 14

• Wordt er lesgegeven over andere religies en andere levensbeschouwingen, zoals het humanisme?
  • 15

• Hoe staat het met het personeelsverloop en ziekteverzuim op de huidige Islamitische scholen?
  • De inspectie beoordeelt of scholen in strijd handelen met de basisvoorwaarden van de democratische rechtsstaat. Deze basisvoorwaarden zijn: vrijheid van meningsuiting, gelijkwaardigheid, begrip, verdraagzaamheid en het afwijzen van onverdraagzaamheid en discriminatie.

16

• Bent U met de SP van mening dat aan de basisvoorwaarden, met name die van vrijheid van meningsuiting, niet kan worden voldaan indien er op een school niet (hard) gelachen en/of gezongen mag worden? Zo nee, waarom niet?
  • 17

• Bent U met de SP van mening dat aan de basisvoorwaarden, met name die van gelijkwaardigheid, niet voldaan wordt indien vrouwen en mannen niet bij elkaar in één ruimte mogen vertoeven/werken?
  • 18

• Worden bij de huidige en toekomstige Islamitische scholen de basisvoorwaarden uitgedragen?
  • Ingrid Gyömörei
    SP fractie