vragen over As Soennah moskee

12 juli 2005

vragen over As Soennah moskee

fractie nieuwsNaar aanleiding van het artikel in de volkskrant heeft de fractie van de SP in de gemeente Den Haag de volgende brief ingezonden naar de gemeenteraad.

Gemeenteraad van den Haag
Spui 70
2511 BT Den Haag

Den Haag, 6 juli 2005.

Naar aanleiding van artikelen in de Volkskrant van 5 en 6 juli 2005 over de As Soennah moskee te Den Haag stel ik u ingevolge het betreffende artikel, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente ‘s Gravenhage de volgende vragen:

1. Is het college bekend met de artikelen in de Volkskrant?

2. Bent U met de AIVD en de SP van mening dat het streven naar de zuivere islam van 1400 jaar geleden wel degelijk in strijd is met de westerse waarden en normen? Zo nee, waarom niet?

3. De AIVD heeft eerder in diverse rapporten over de As Soennah moskee geschreven, kunt U hierover de raad informeren?

In het artikel wordt gesproken over lezingen aan vrouwen in de As Soennah moskee. Zoals genoemd: Feminisme is een ziekte. Westerse mannen zijn wolven.

4. Bent U met de SP van mening dat dit soort lezingen niet integratie, participatie en emancipatie bevorderd zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u hiertegen ondernemen?

De imam Fawaz van de As Soennah moskee zegt in het artikel dat er geen verschil gemaakt kan worden tussen de politieke islam en de islam. Dit omdat hij de zuivere holistische islam aanhangt.Uitspraken eerder gepubliceerd (op internet) door NOVA, 12 juni 2002, geven aan dat de imam predikt voor het niet te hard slaan van vrouwen als ze ongehoorzaam is aan de man.

5. Bent U bekend met de uitspraken van deze imam?

6. Zoals eerder is aangegeven worden er gesprekken gevoerd tussen de wethouder integratie en de burgermeester en de moskee, worden bovenstaande uitspraken besproken? Zo ja, wat is het resultaat van dergelijke gesprekken?

7. Indien de resultaten onvoldoende zijn, mede gezien de artikelen in de Volkskrant, bent u bereid deze gesprekken op te schorten zoals aangegeven in de integratie nota: Zo wij iets zijn, zijn wij Hagenaars?

8. Bent u bereid pro-actief verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad conform de afspraken gemaakt in de eerder genoemde integratie nota?

9. Is de RID informatie aan het verzamelen over deze moskee cq deze imam?

10. Kunt u, geaninomiseerd, de raad informeren over de gevoerde gesprekken en de verkregen brieven van Haagse burgers met het verzoek tot sluiting van de moskee?

11. Kan de burgermeester de sluiting van de As Soennah moskee bewerkstelligen?

12. Zo ja, bent u van plan te komen tot sluiting?

13. Zo nee, wanneer is het dan wel mogelijk deze moskee te sluiten?

Tevens wordt gesproken over de takfiri, de Salafiyya Jihadiyya, salafisten. Zij zouden geweld niet schuwen en o.a. verkeren rond de Hofstadgroep.

14. Wordt de burgermeester door de AIVD op de hoogte gehouden over deze groep?

15. Kunt u de raad informeren of, en zo ja hoeveel leden van deze groep in Den Haag wonen?

Ingrid Gyömörei.
SP