Bezuiniging gehandicapten vervoer

10 augustus 2005

Bezuiniging gehandicapten vervoer

De Compaan, een welzijnsorganisatie die mensen met een verstandelijke handicap ondersteunt, heeft besloten te bezuinigen op het gehandicapten vervoer. Tot 1 januari 2006 heeft de Compaan het busjes vervoer geregeld met begeleiding waar nodig. Het gaat hierbij om vervoer van thuiswonende gehandicapten naar meerdere dagopvangplekken in Den Haag.

De gehandicapten zijn van alle leeftijden, vaak ook dubbel gehandicapt, zowel verstandelijk als lichamelijk. De Compaan wil alleen nog het vervoer met chauffeurs inhuren en de eventuele begeleiding zelf regelen. De SP fractie werd door de huidige begeleiding geïnformeerd over het komende collectieve ontslag en verschraling van het vervoer. De fractie wil dat de gemeente in overleg treedt met de Compaan om zowel het ontslag als de verschaling te voorkomen.
Tot 1 januari 2006 wordt het vervoer geregeld door de stichting vervoer gehandicapten. Deze organisatie heeft 50 onderaannemers in dienst, waardoor zij flexibel vervoer kunnen regelen zowel met als zonder begeleiding. Zo kan een ouder/verzorger zonder extra kosten de vervoerder vragen de gehandicapte niet naar huis maar naar oma te brengen na de dagbesteding. Tevens kunnen (volwassen) gehandicapten op verschillende tijden van de dag vervoerd worden, al naar gelang de gehandicapte het dagverblijf aankan. Dit wordt in de toekomst beperkt tot hele dagen of vaste dagdelen. Vaak hebben ouders/verzorgers het nodig tijdelijk ontlast te worden. Deze mogelijkheid bestaat door gebruik te maken van logeeradressen. De gehandicapten worden dan tijdelijk van en naar het logeeradres gereden. De SP fractie voorziet dat dit in de toekomst niet meer zonder extra betalingen mogelijk is. Het is al langer in het nieuws, mantelverzorgers hebben het zwaar, te zwaar. Verzorging van een verstandelijk gehandicapte kan zoveel van de omgeving vragen dat tijdelijke ontlasting een noodzaak is. Wanneer hier nu extra kosten bijkomen door het vervoer, kan dit met name voor de minder bedeelden in onze samenleving te duur worden. De SP fractie wil dit voorkomen.

De huidige begeleiders van het gehandicapten vervoer lopen een grote kans per 1 januari 2006 collectief ontslagen te worden door de stichting gehandicapten vervoer. De stichting is hiertoe genoodzaakt indien het contract met de Compaan niet verlengd wordt. Ondanks dat de begeleiders niet gediplomeerd zijn, hebben zij wel een professionaliteit op dit gebeid door de jarenlange werkervaring met de doelgroep. Tevens zijn de gehandicapten gewend aan de vaste begeleiders. Omschakeling geeft veel onrust zowel bij de gehandicapten als bij de opvoeders/verzorgers. De Compaan geeft aan de begeleiding zelf met gediplomeerd personeel te gaan verzorgen. De SP fractie heeft hier haar twijfels over. Men zegt te moeten bezuinigen en vervolgens gaat men de begeleiding van ongediplomeerd personeel vervangen door gediplomeerd personeel. Op dit moment kost het de Compaan 13 euro per uur aan begeleiding, hiervan kan geen gediplomeerd personeel ingehuurd worden. Wij denken dus dat er minder begeleiding gaat komen op het vervoer en dat de flexibiliteit minder wordt en geld gaat kosten voor de ouders/verzorgers. De SP fractie is tevens bezorgd voor gevaarlijke situaties in het verkeer. Indien chauffeurs minder begeleiding op de busjes krijgt, lopen zij meer kans zowel te moet letten op het verkeer als op de gehandicapten. Afleiding door onrust in een busje kan de oorzaak van een verkeersongeluk worden.

De Compaan geeft in de pers aan dat hun eigen personeel makkelijk een uurtje eerder en/of langer kan werken om de begeleiding van het vervoer te verzorgen. Wordt er dan wel rekening mee gehouden dat de gehandicapten zorg al onder hoge druk staat? De Arbo wet en regelgeving wordt binnen deze beroepsgroep bij lange na niet correct nageleefd. Even een uurtje eerder beginnen is makkelijk gezegd door iemand vanuit de directie. De werknemers op de werkvloer is niets gevraagd. (Voor zover ons bekend.) Vaak zijn zij al eerder op hun werkplek om de dagbehandeling op orde te maken voor de gehandicapten. Tevens kunnen er verschillende busjes van verschillende plaatsen op het dagverblijf aanrijden. Op het dagverblijf moeten de begeleiders dan klaar staan voor de ontvangst, of gaat hier ook op bezuinigd worden?

Het speciaal onderwijs in Den Haag maakt ook gebruik van de stichting vervoer gehandicapten. Kinderen, die vaak niet in de buurt van hun huis naar een speciale school moeten, worden vervoerd door deze stichting met en zonder begeleiding, afhankelijk van hun gedrag. De stichting vervoer gehandicapten combineert dit vervoer met het vervoer voor de Compaan, waardoor beide goedkoper uit zijn. (Men regelt het zo, dat vervoerder van de school voor speciaal onderwijs direct doorrijdt naar het dichtstbijzijnde huis om een gehandicapte op te pikken voor vervoer naar een dagverblijf, dit spaart de kosten voor beide partijen.) Los van de bespaarde kosten, is het voor het personeel van de busjes, zowel de begeleiders als de chauffeurs, geen aantrekkelijke (parttime) baan meer, indien men alleen de kinderen voor het speciaal onderwijs nog rijdt. Personeel mag dan ’s ochtends een uurtje werken en ’s middags een uurtje. De rest van de tijd moet dan aangevuld worden door een uitkering of werk wat hierbinnen kan vallen (?).

De SP fractie is dus voor handhaving van de huidige vervoerder. Natuurlijk zal er te allen tijde verbetering mogelijk zijn, maar zoals het er nu uitziet treedt er verslechtering op vanaf 1 januari 2006 voor een van meest zwakke groepen van de samenleving. Of de oorzaak hiervan nu ligt bij het Rijksbeleid of bij de Compaan, maakt voor de gehandicapten en hun opvoeders niets uit. De Compaan zou indien deze bezuinigingen door Rijksbeleid noodzakelijk zijn, ook ander maatregelen kunnen treffen. Zoals een duidelijk protest bij de Rijksoverheid. De publiciteit zoeken dat dit beleid voor deze doelgroep niet kan. Maar nee, de directie van de Compaan reageert bij rtv west laconiek en denkt de bezuinigingen wel door te kunnen voeren ten koste van zwakkeren in onze samenleving.

De fractie van de SP heeft hierover de volgende gestelde vragen:

1.Bent u op de hoogte van bovengenoemde berichtgeving? Zo ja, sinds wanneer?
2.Bent u het met de SP van mening dat door deze voorgenomen bezuiniging een verslechtering van het gehandicaptenvervoer kan optreden, doordat er minder kinderen begeleiding krijgen?
3.Bent u tevens met de SP van mening dat het voor de chauffeurs een te grote verantwoordelijkheid is om zowel op het verkeer als op gehandicapte passagiers te moeten letten?
4.Vindt u met de SP dat deze groep van zwakkeren in de samenleving niet de dupe mogen zijn van bezuinigingsmaatregelen van De Compaan?
5.Vindt u met ons dat het afbreken van een flexibel netwerk van vervoersvoorzieningen opgebouwd in 30 jaar (zoals begeleiding naar logeeradressen, instellingen e.d. ) geen goede zaak is?
6.Lopen ouders vanaf 01-01-2006 het risico om extra te moeten gaan betalen voor b.v. tijdelijk vervoer naar een logeeradres?
7.Bent u met de SP van mening dat nu de marktwerking ook hier zijn intrede doet, dit voor de gebruikers van het gehandicaptenvervoer leidt tot een verhoging van kosten?
8.Wat is uw mening over het collectieve ontslag van begeleiders en chauffeurs?
9.Kunt u aangeven op welke manier en onder welke verantwoordelijkheid u enige bemoeienis heeft met deze gang van zaken?
10.Bent u bereid om hierin als mediator op te treden? Zo nee, waarom niet?
11.Kunt u aangeven welke gevolgen dit heeft voor het vervoer m.b.t. het speciaal onderwijs?