Jagersma benoemt tot enig directeur Starterspanden Den Haag CV

10 augustus 2005

Jagersma benoemt tot enig directeur Starterspanden Den Haag CV

fractie nieuwsOnduidelijkheid rond aanstelling bij aftakking van NV Woningbeheer

Bij de SP fractie in de Haagse gemeenteraad zijn vragen gerezen rond de aanstelling van Algemeen Directeur DSO Henk Jagersma, tot enig directeur bij Starterspanden Den Haag CV. Na de dramatisch verlopen tender en verkoopplannen, is er door de gemeenteraad aangedrongen tot het oprichten van een aantal CV’s om belangrijke panden te behouden voor Den Haag.

Starterspanden is een van deze CV’s. Tijdens de commissie SWB (Stedelijke Ontwikkeling, Wonen en Binnenstad) van 16 september 2004, zijn er door vele fracties vraagtekens gezet bij de toenmalige dubbele pet van de Algemeen Directeur DSO en het bedrijf Koningsbos/Axioma. Verzoeken aan de wethouder om Jagersma van het dossier NV Woningbeheer te halen werden toen niet gehonoreerd. Nog geen week later verzocht Jagersma zelf ontheven te worden van zijn verantwoordelijkheid voor het dossier NV Woningbeheer. Het College honoreerde dit verzoek bijna direct. “Met de aanstelling van Jagersma als enig directeur van Starterspanden CV, lijkt hij via een achterdeurtje weer binnen te komen in de restanten van het voormalig NV Woningbeheer. De SP fractie is benieuwd of er anderen zijn benaderd om namens de gemeente zitting te nemen in deze CV. Is hier een sollicitatieprocedure aan vooraf gegaan? Waren er wellicht andere minder beladen personen die zich van deze taak kunnen kwijten? Het lijkt er nu op dat de raad een tijdje gesust wordt waarna het gesloten boek onder een andere titel opnieuw geopend kan worden”aldus Ingrid Gyömörei (SP fractie). De onderstaande vragen wil de SP fractie beantwoord zien.

1.Vindt het College het raadzaam gezien alle eerdere commotie rond vermeende dubbele petten van de Algemeen Directeur DSO, deze zelfde persoon nu te belasten met de functie van enige directeur van Starterspanden Den Haag BV?
2.Hoe verhoudt zich de uitspraak: “ontheven te worden van zijn verantwoordelijkheid voor het dossier NV Woningbeheer” met genoemde aanstelling?
3.Op welke wijze wordt uitvoering gegeven aan de breedgedragen gevoelens binnen de raadsfracties dat de Algemeen Directeur DSO liever op geen enkele wijze bemoeienis heeft met het dossier NV Woningbeheer?
4.Welke andere personen zijn er benaderd om namens de gemeente zitting te nemen in Starterspanden Den Haag BV? Is hier een vacature over gepubliceerd? Zo ja, in welke bladen? Hoeveel reacties zijn hier op gekomen? Hoe heeft selectie plaats gevonden?