Rechten van het Kind moeten eindelijk worden nageleefd

10 augustus 2005

Rechten van het Kind moeten eindelijk worden nageleefd

fractie nieuws Na de voorlopige uitspraak van de rechter, de Rechten van het Kind gaan voor de Koppelingswet, spoort de SP fractie het college aan zo snel mogelijk maatregelen te nemen deze uitspraak uit te voeren. Sinds de Koppelingswet wordt nageleefd, leven er ook in Den Haag kinderen onder erbarmelijke omstandigheden.

Doordat ouder(s) zowel niet mogen werken, als geen uitkering ontvangen, zijn vele kinderen aangewezen op noodopvang (net genoeg om niet aan dood te gaan en te weinig om fatsoenlijk van te leven) of bijdrage uit fondsen of particulieren. Het gaat hier voor een groot deel om kinderen van vluchtelinge ouder(s), die uitgeprocedeerd zijn of nog in procedure zitten en legaal in Nederland de uitspraak mogen afwachten, maar volgens de koppelingswet geen recht op opvang hadden. Al jaren pleit de SP zowel landelijk als lokaal voor ondersteuning voor deze gezinnen. Buiten het feit dat wij voor een generaal pardon en een humane asielprocedure zijn.

De onderstaande vragen heeft de fractie aan het college gesteld:

In de voorlopige uitspraak van de Raad van Beroep van 9 augustus 2005 inzake Rechten van het Kind en de koppelingswet, is uitgesproken dat het verdrag inzake de Rechten van het Kind voor gaat op de Koppelingswet.

1.Bent u bekend met deze uitspraak.

Als gevolg van deze uitspraak hebben kinderen dus naast onderwijs recht op alle rechten die opgenomen zijn in het verdrag. Tot op heden wonen er in Den Haag meerdere gezinnen met kinderen, zowel legaal als geilligaliseerd, zonder inkomen. Deze gezinnen leven in erbarmelijke omstandigheden, omdat zij geen inkomen (ofwel door werk ofwel door een sociale uitkering) hebben.

2.Is het college met de SP van mening dat aan deze situatie zo snel mogelijk een eind dient te komen?
3.Bent u bereid de Rijksoverheid tot spoed te manen opdat de gemeente Den Haag aan de uitvoering van deze uitspraak kan voldoen?
4.Bent u bereid in de tussentijd de kinderen financiële bijstand te verlenen, bv. gedekt uit de algemene reserves, en dit op een later moment te verrekenen met het Rijk?

Bereikbaarheid van de gezinnen.

5.Bent u bereid actief op zoek te gaan naar de betreffende kinderen, bv. door contact op te nemen met Vluchtelingenwerk, Prime en anderen?

Omdat deze kinderen vaak geen officiële inschrijving op een woonadres bij de gemeente hebben, moet hier een oplossing voor komen.

6.Kan een oplossing zijn om met postadressen te gaan werken? Zo nee, welke oplossing kunt u dan realiseren?

Artikel Haagsche Courant 10-8-2005