Hulpdienst geholpen met helpers

23 september 2005

Hulpdienst geholpen met helpers

De Haagse SP heeft een Hulpdienst waar mensen terecht kunnen met allerhande vragen en problemen. Zolang die vragen niet over strafrecht, echtscheiding en persoonlijke ruzies gaan, maar over sociale verzekeringen, schuldenlast of de bureaucratie, probeert de Hulpdienst te helpen. Door soms door te verwijzen, maar in de eerste plaats door mensen te laten uitpraten.

"Vaak zijn ze al bij 'n hele rij hulpverleners geweest voordat ze bij ons aankloppen", vertelt Otto Windisch met zijn markante Oostenrijkse tongval. "Luisteren ist zo belangreich" zegt hij, "En denk nou vooral niet dat wij de mensen dingen uit handen nemen willen. Nee, we helpen ze om zelf de draad weer op te pakken." De Hulpdienst bemiddelt wel en gaat ook wel eens mee naar de rechter, voert daar nooit het woord, maar ondersteunt.

Hulpvragers
Het sociale klimaat verslechtert in Den Haag. Het kabinetsbeleid bezorgt de Hulpdienst meer hulpvragers. Er zijn dan ook meer vrijwilligers nodig om de soms heel schrijnende zaken iets te kunnen verlichten. De Hulpdienst zoekt nieuwe helpers en belegde om die reden op 21 september 2005 een informatieavond over wat het is om dit vrijwilligerswerk te doen. Tot dusver gebeurt het werk met een handjevol enthousiastelingen, maar dat aantal kan makkelijk uitgroeien tot een dozijn. Het aantal hulpvragers in de eerste 8,5 maanden van 2006 bedroeg namelijk 698. Stukken hoger dan dat over heel 2005: 254.

Kennis ligt op straat
Negen belangstellenden zaten op 21 september 2005 om tafel en luisterden naar de boeiende ervaringen die het werk oplevert. Waarom de SP dit werk doet? Omdat het nodig is. De gemeenteraads- en Tweede Kamerleden van de SP krijgen dankzij het Hulpdienstwerk voortdurend informatie toegespeeld (geanonimiseerd) over wat er echt actueel is in de stad. Zulke kennis staat nu eenmaal niet in rapporten, die ligt op straat. Toch blijft die kennis nogal eens verborgen voor de verantwoordelijke wethouders en ministers. Zij blijken er niet in te slagen het contact te onderhouden met de gewone mensen.
"We krijgen hier van alles over de vloer" zegt Otto. "Zakenlui, uitkeringstrekkers, vluchtelingen, vrouwen. Mensen die op slag aan de bedelstaf zijn geraakt, bijvoorbeeld door torenhoge telefoonrekeningen of door list en bedrog van zogenaamde helpers die zeiden het beste met voor te hebben met hun geld. Die mensen spreken ons aan."

Schaamte
Wie ook voelt voor dit werk en een paar uurtjes kan vrijmaken kan rekenen op een boeiende taak. Je moet wel van doorzetten houden, zo bleek uit de woorden van de coördinator van de SP-Hulpdienst. Sommige hulpvragers durven ineens toch niet op de afspraak te verschijnen omdat ze bang zijn, zich schamen zich voor hun schuldenlast, straatvrees hebben of omdat ze denken dat ze niet uit hun woorden kunnen komen. Otto Windisch: "Of wij veel van tolken gebruik maken? Nou nee, wij praten hier vaak met handen en voeten. Soms nemen ze iemand mee die vertaalt, bijvoorbeeld een kind dat wel school heeft gehad. Soms gaan wij naar de mensen toe, bijvoorbeeld als iemand door ziekte het huis niet uit kan. Het werk kost weliswaar tijd, maar de oplossing is even simpel als goedkoop: aandacht en respect geven. We steunen de mensen die het zwaar hebben. De SP kiest immers voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit."

Het spreekuur van de SP is op vrijdagen van 10 tot 12 uur op het adres Allard Piersonlaan 48 (Laakkwartier). Telefoon 070 – 390 12 12.