De algemene beschouwingen van de SP op de begroting van 2006

31 oktober 2005

De algemene beschouwingen van de SP op de begroting van 2006

Ingrid Gyomorei heeft als fractievoorzitter van de SP de volgende algemene beschouwingen uitgesproken tijdens de begrotingsbehandeling 2006

Algemene beschouwingen oktober 2005.

Vreemd, vandaag en morgen begrotingsbehandeling. Waar gaat het eigenlijk over? Met verkiezingen in het vooruitzicht, weet je eigenlijk al zonder dat je de begroting hoeft open te slaan, dat er weinig opwindends te melden zal zijn. Het arrogante verdelen heeft immers de afgelopen jaren plaats gevonden, waarbij de gewone man vaak sluitstuk van menige begroting was. Met de verkiezingen van 2006 in het vooruitzicht bemerk ik dat er door het College voorzichtig gemanoeuvreerd zal gaan worden.

De behandeling in de raad. Waar gaat het eigenlijk over? Wordt deze raad wel serieus genomen? Ik vind dat het allemaal heel wat beter kan. Vaak worden raadsleden vaderlijk gewaarschuwd, dat ze het raadswerk serieus moeten nemen. Op het moment dat het College het goede voorbeeld mag geven, geven zij niet thuis. De begrotingsbehandeling aangekondigd voor donderdagavond werd verzet. Omdat Koningin Beatrix in het kader van haar 25-jarig regeringsjubileum een dansvoorstelling bij komt wonen. De raadsleden worden verzocht daarbij vooral aanwezig te zijn. Waar hebben we het over? Als een begrotingsbehandeling al niet belangrijk genoeg is, waarin neemt dit College de raad dan wel serieus? De reserve avond was al eerder gesneuveld, omdat er zonodig een reisje gemaakt moet worden met Haaglanden naar Kassel. Lekker belangrijk!
Voorzitter, de SP fractie doet aan beide activiteiten, de koningin en het snoepreisje, niet mee. Ik zal er geen slechter raadslid door worden!

En dan hebben we het nog niet over de arrogantie van de macht gehad.
Ik heb mij gestoord aan de publicaties in Stadskrant en Posthoorn. De stadskrant presenteert op 28 september 2005 een stuk onder de kop: Begroting 2006. Dat is knap, want de raad moet het stuk nog vaststellen. Daar zitten we immers de komende 2 dagen op te broeden. Ik stel voor dat het College in haar persberichten stopt met het stelselmatig buiten de aandacht te houden van de rol van de raad. Vermeldt voortaan maar expliciet dat het gaat om een voorstel van het college aan de raad. En vermeld maar dat het tot behandeling in de raad gaat om een ontwerpbegroting. Overigens is het ook van de gekke dat hij gedrukt en gebonden wordt aangeboden nog voor dat wij er in de raad een woord over hebben gewisseld. Opvallend is dat de rol van de raad ineens wel genoemd gaat worden, als het over lastige onderwerpen als bijvoorbeeld de sluiting van de tippelzone gaat. Dan is rugdekking blijkbaar ineens gewenst, en komt de raad in beeld.

Neemt dit College haar raadsleden voldoende serieus?
Vorig jaar heeft de SP indringende vragen gesteld over theater de Poort. Deze zijn totaal onbeantwoord gebleven. Door de commissievoorzitter is bemiddeling aangeboden. Dit heeft tot op heden tot niets geleidt. Ik wens geen gesprek met een ambtenaar (bijzonder aardige man overigens) die vervolgens geen politieke uitspraken mag doen. Ik wens antwoorden van de verantwoordelijke wethouder. Inmiddels is er een jaar voorbij. Gaat u het nu eens binnen een maand met mij regelen? Graag een reactie! Overigens vind ik het bijzonder storend, op de avond voor de begrotingsbehandeling het beleidsplan van Culturalis te ontvangen. U streefde de raad voor de begroting te infomeren. De avond vooraf vind ik bijna onbehoorlijk

Neemt dit College zichzelf wel serieus?
In september 2004, sneuvelde wethouder Hilhorst op onder meer het dossier NV Woningbeheer. Zijn positie bleek onhoudbaar. De positie van zijn topambtenaar Jagersma, lag slechts voor de bühne onder vuur. Aan de breed gedragen gevoelens binnen de raad inzake dubbele petten binnen NV Woningbeheer werd geen gehoor gegeven. Niet alleen bleef de brave borst in eerste instantie zitten, hij kreeg later zelfs de eindverantwoording als directeur bij starterpanden Den Haag CV. Vervolgens trekt diezelfde man aan zijn stutten, om zijn zakken te gaan vullen bij woningcorporatie Staedion. Als verantwoordelijk wethouders zou ik me knap in de maling genomen voelen.

Neemt dit College en deze raad, de burger wel serieus?
Ik hoef maar een aantal voorbeelden te noemen: Zwarte Madonna, van der Vennepark, North Sea Jazz, sluiting tippelzone, Dibbetstraat, erfpacht, ontruiming van woonwagenlocaties, de Poort, ADO stadion, de sloop van Den Haag Zuidwest, het automobielmuseum enz. Voorzitter, ik snap best dat je in een grote stad niet iedereen te vriend kunt houden. Maar zoveel grote onderwerpen, zo verschrikkelijk uit de hand laten lopen. Als het niet zo triest was, zou het een prijs verdienen. Alle voorbeelden hebben één ding gemeen: er wordt niet met de burger overlegd, tot overeenstemming komen is er, voor deze burgers, niet bij. Het is slikken of stikken in deze gemeente.

Ik erger me al enkele jaren aan het gekoketteer als het gaat over Den Haag als internationale stad van recht en vrede. Veel wordt (na) gelaten als de buitenlandse instellingen maar tevreden gesteld worden. De dames expats hebben een oprisping over het gebrek aan, engels sprekende, kinderopvang. Voorzitter, mijn mond viel open: binnen 3 weken, als een konijn uit een hoge hoed, een nanny opleiding!
Mag ik er deze raad aan herinneren dat er helaas zoiets bestaat als daklozen? Waar de SP fractie al sinds haar aantreden in de raad aandacht voor vraagt? Vorig jaar sprak ik over Alex, overleden achter de HEMA. Dit jaar overlijdt er een dakloze in een container in de Binckhorst. De roep komt om een broodnodige tweede opvang. Een juichend stuk in de krant: in 2012 hoopt de Kessler zijn honderd jarig bestaan te vieren in een nieuw pand. Komt die tweede opvang er nu wel of niet? In 2006?
De beschaving van een stad, lees je af aan de zorg die het aan zijn zieken en noodlijdenden geeft. Ik zou willen dat de dak- en thuislozen in deze stad met de zelfde snelheid en met dezelfde bereidheid tot het komen tot oplossingen behandeld werden, als eerder genoemde expats. Voorzitter, wethouder van Woensel heeft het over ‘een beetje Mary Poppins gevoel’. Dit raadslid heeft vooral een gevoel van plaatsvervangende schaamte!

Dan ligt er een plan: internationale stad van recht en bestuur. Er zou 900 miljoen euro uitgetrokken moeten worden om Den Haag te promoten als internationaal ambtelijk centrum. Dat geld is alleen terug te verdienen als er drie nieuwe Joegoslavië tribunalen naar Den Haag komen. De gemeente maakt zo de Haagse economie tot inzet van een gok op oorlog en genocide. De SP vindt dit verwerpelijk.

Daarbij is de opeenhoping van internationale organisaties in een stadsdeel met burgerdoelen ongewenst in het licht van de groeiende terreur. Pikant detail is daarbij de paginagrote advertentie door de Burgemeester in de AD/HC waarin gesproken wordt over ‘verordening terreurmaatregelen Binnenhof’. Hoe moet ik dit lezen, wit u de Hofstad groep helpen, of wilt u ze bestrijden? Is het voor de duidelijkheid niet beter om te spreken over: anti – terreurmaatregelen?

Voorzitter, (artikel NRC 22 oktober 2005)
Volgens de Haagse wethouder van integratie, Pierre Heijnen, is een ‘signaleringsnetwerk’ voor potentiële terroristen een illusie. De SP deelt deze mening niet. Juist binnen een stad, kan een netwerk van scholen jongerenwerkers, woningcorporaties, arbeidsbureaus en burgers een bijdrage leveren aan een dergelijk netwerk. Waar wij volgens mij de fout ingaan, is dat er te veel over jongeren wordt gesproken en te weinig met jongeren. Ook het gevoerde beleid is niet altijd doordacht. Bij het samengaan van het MCI en welzijnsorganisatie Escamp destijds, is het MCI zijn vaste plek in het centrum verloren. Juist het MCI had een groot bereik, bij vooral jongeren die zich buitengesloten voelden. Ook op jeugd- en jongerenwerk in kwetsbare wijken dient niet bezuinigd te worden. Hier dient eerder geld bij te moeten. Eerder hebben wij aandacht gevraagd voor een artikel van Micha de Winter: Democratie moet je doen. Het in het artikel gestelde, is van meer belang dan ooit. Wanneer gaat dit college hier werk van maken?

Je ontkomt er niet aan, als je aan het beschouwen gaat, even stil te staan bij het verwoestende effect van de maatregelen genomen door het kabinet Balkenende. De vaak stille armoede groeit weer fors. We zijn weer op het niveau van 10 jaar geleden. Het fenomeen voedselbanken lijkt inmiddels geaccepteerd als een bestaand feit. Bij de voorbereiding van deze beschouwingen, stuit ik op de financiële onderbouwing uit het VVD - naar ik vermoed concept- verkiezingsprogramma .
Waarin gesteld wordt; “kritisch op kwijtscheldingen. De gemeente kent nu een zeer ruimhartig kwijtscheldingsbeleid. Door alleen nog bij nijpende gevallen kwijt te schelden, wordt 1,5 miljoen per jaar bespaard.” Kan de heer Dekker mij uitleggen wanneer een geval - het gaat hierbij om mensen – nijpend genoeg is? Heeft dit College met – nu nog met de VVD nog aan het roer, al over oplossingen gedacht over de problemen die de nieuwe zorgwet en de invoering van WMO met zich mee gaan brengen?

Ter afronding kan ik het toch niet laten. De PvdA heeft een nieuwe lijsttrekker, gefeliciteerd daar mee. Wethouder Klijnsma geeft aan mogelijkheden te zien in een links college. Als ik haar was, had ik het ook gezegd; het is de enige manier om linkse kiezers te behoeden voor het overlopen naar de SP. Wethouder Norder, piekert er niet over iets te doen met de SP. Te onvoorspelbaar, is zijn kwalificatie. Hoe denkt u dat het mogelijk is dat de gemiddelde Hagenaar precies weet waar de SP voor staat en voor gaat. Terwijl u spreekt over onvoorspelbaarheid? Het bewijst voor mij in ieder geval één ding: de SP loopt niet aan het touwtje van wethouder Norder.

De SP loopt niet vooruit op de keuze van de burger in 2006. Of het nu binnen of buiten het College is, de SP zal haar verantwoordelijkheden niet uit de weg gaan!