De SP stelt vragen naar aanleidng van aangifte

22 november 2005

De SP stelt vragen naar aanleidng van aangifte

Naar aanleidng van de aangifte van tweede kamerlid Hirsi Ali wegens bedreiging door Sheikh Fawaz Jneid, imam van de moskee As-Soennah, heeft de SP schriftelijke vragen gesteld.

Al jaren spreken burgermeester Deetman en wethouder integratie Heijnen met de imam van de As-Soennah moskee. Evenals al jaren vraagt de SP fractie wat er besproken wordt en wat de resultaten zijn van de gesprekken. Het antwoord hierop is de gesprekken verlopen goed, alles komt aan de orde. Echte duidelijkheid wensen de heren niet te geven. Ondertussen worden er in naam van de imam artikelen op internet geplaatst die volgens de SP fractie desintegrerend zijn (zie www.al-yaqeen.com en www.imaan.nl). Naar aanleiding van het artikel 'Keuze voor verlies' (zie verderop) heeft Hirsi Ali aangifte wegens bedreiging gedaan. De SP fractie vindt dat gedurende het onderzoek naar de aangifte de dialoog opgeschort moet worden. In een eerder met algemene stemmen aangenomen initiatief voorstel 'Zo wij iets zijn, zijn wij Hagenaars' is immers afgesproken de dialoog te stoppen.

1. Bent u bekend met de aangifte?
2. In eerdere beantwoording van SP vragen (BSD/2005.2206, 23 augustus 2005) naar aanleiding van berichten in de Volkskrant, stelt u dat ‘u geen bestuurlijke actie kan ondernemen, omdat er geen concrete feiten en omstandigheden daartoe zijn’. Is de aangifte van bedreiging, gedaan door kamerlid Hirsi Ali, nu wel een feit om te komen tot bestuurlijke actie? Zo nee, waarom niet?
3. Gaat u het Openbaar Ministerie verzoeken een onderzoek in te stellen naar de door imam S. Fawaz op internet gedane aankondigingen aan het adres van mevrouw Hirsi Ali? Zo nee, waarom niet?
4. In dezelfde (eerdere) beantwoording stelt u dat u de dialoog opschort zodra sprake is van een strafrechtelijke procedure. Is naar uw mening deze situatie nu wel aan de orde? Zo nee waarom niet?
5. Zowel wethouder Heijnen als Burgermeester Deetman voeren gesprekken met de imam. Spreekt u tevens met het bestuur van de moskee? Hoe vaak vinden er gesprekken plaats?
6. Bestaat er verslaglegging van deze gesprekken? Worden er afspraken gemaakt? Zo ja, kunt u ons deze verslagen of afsprakenlijstjes doen toekomen? Zo nee, waarom niet?
7. Bent u met de SP van mening dat het voor alle betrokkenen prettig is, wanneer gespreksverslagen en afspraken worden vastgelegd? Zo nee, waarom niet?

Naar aanleiding van onderstaand bericht heeft tweede kamerlid Hirsi Ali aangifte gedaan:

De keuze voor verlies

Het is op zich niet vreemd dat een aantal met afgunst vervulde mensen zich schandelijk uitlaat over de Islam en de Koran, want rancuneuze scheldsonnetten zijn de enige wapens waarover dit waardeloze schorem beschikt. Ook bevreemdt het ons niet dit soort uitspraken te horen uit de mond van een man die dik bevriend was met wijlen Theo Van Gogh. Soort zoekt immers soort.
Theodor Holman is kennelijk een man die zijn eigenwaarde niet kent en die zich nog verder heeft weten te verlagen door de heilige Koran te beledigen. Een dergelijke schandelijke misdraging had ik, toegegeven, wel verwacht van een luizige kerel van het kaliber Holman.
Maar wat ons werkelijk verbaast is de manier waarop Hirsi Ali gebruik weet te maken van dit soort ongenuanceerde en van hondsdolheid getuigende uitspraken om ons lessen in democratie, vrijheid van meningsuiting en wederzijds respect te komen geven. Hirsi´s eigenaardige visie op democratie schijnt zich slechts te beperken tot het beledigen van de Koran en de Islam, het provoceren van de moslimgemeenschap en het creëren van vijandelijkheden tussen de moslims en de politieke partijen hier in Nederland.
Desondanks is haar gedrag begrijpelijk gezien haar ontoereikende kennisniveau en de daarbij horende beperkte intellectuele ontwikkeling, haar levenservaringen die vormgegeven zijn in abnormale maatschappelijke omstandigheden en natuurlijk haar slachtofferrol in de Afrikaanse besnijdeniscultuur.
Dit heeft geresulteerd in een blijvende traumatische stoornis waarvan zij nog dagelijks hinder ondervindt, en die zich vooral uit in een afwijkend denkpatroon en een gevoel van wantrouwen jegens alle moslims. Daarnaast is er ook nog het algemeen bekende besnijdenistrauma dat zij in de Tweede Kamer heeft weten te bombarderen tot een landelijk en politiek issue. Terwijl de vrouwenbesnijdenis in werkelijkheid niet meer is dan een traditie die in sommige delen van Afrika gepraktiseerd wordt, en die bijna niet voorkomt onder de moslims.
Hirsi Ali waant zich de Verlosser van de Nederlandse politiek in de strijd tegen het Islamitische extremisme en zij denkt door zich te verlagen tot kinderlijke praktijken het verloop van de geschiedenis te kunnen beïnvloeden. Zo heeft zij getracht door middel van een door haar uitgebrachte film die op bedrog en leugens gebaseerd is (Submission), die bovenal artistieke kwaliteiten mist, een compleet geloof uit te roeien. Een geloof dat vandaag de dag het snelst groeiende ter wereld is. De reden dat steeds meer mensen zich tot de Islam bekeren is omdat de edele Koran over onwaarschijnlijke krachten beschikt die in staat zijn grote veranderingen en verbeteringen te realiseren in het leven van de mensen. Dit kan ook niet anders, aangezien dit boek niet het product is van een menselijke geest: het is een Goddelijke openbaring.
Ook lijdt Hirsi Ali aan grootheidswaanzin als gevolg van de snelle overgang van eenvoudige schoonmaakster naar beleidsbepalende en mediagerichte politica. Zij zal toch niet echt in de waan verkeren dat zij in de kamer zit vanwege haar politieke 'kwaliteiten'? Is het nog niet tot haar doorgedrongen dat zij slechts een marionet is die van bovenaf wordt bespeeld en gestuurd door een aantal provocateurs. Provocateurs die het op de Islam hebben gemunt en Hirsi Ali als vieze schoen gebruiken om tegen de Islam aan te schoppen? Uiteindelijk zitten zij zelf met haar politieke onkunde opgescheept nu de Nederlandse bevolking haar politieke nonsens en onbeheerste vijandigheid tegen de moslims weigert te accepteren en zij er daarnaast niet in is geslaagd om ook maar één moslimziel voor haar te winnen.
Hirsi Ali is, door de confrontatie aan te gaan met de Islam, een moeilijke en doodlopende weg ingeslagen. Dit kan alleen uitmonden in een pijnlijke nederlaag voor haar. Binnenkort, als zij door de wind van ‘veranderende tijden’ buiten de muren van de Tweede Kamer wordt weggeblazen en zij zichzelf ziet wegzinken in de poel der vergetelheid, zal zij pas haar echte waarde ontdekken, wanneer zij gebukt zal moeten gaan onder de vervloeking van Allah, de Engelen en de algehele mensheid.

Sheikh Fawaz Jneid
11 november 2005