Klachten over de taxibus

22 november 2005

Klachten over de taxibus

Sinds de taxibus van eigenaar is veranderd, zijn de klachten over dit vervoer niet van de baan. Wethouder klijnsma (PvdA) beloofde al maanden geleden beterschap. Helaas klachten blijven binnenstromen.

De taxibus is een vervoersmogelijkheid voor gehandicapten en ouderen, die minder mobiel zijn, die geen eigen vervoer hebben en die geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Sinds 1 januari 2005 wordt de taxibus door Haagdam gereden. Haagdam is een samenwerkingsverband van onder andere de Haagse en Rotterdamse taxicentrales. Direct na de overname stroomden de klachten binnen. Wethouder Klijnsma heeft Haagdam aangesproken op de klachten, na 3 maanden bleven de klachten aanhouden. De wethouder sprak de organisatie nogmaals aan. Zij dreigde met een financiele afrekening, indien de klachten zouden blijven aanhouden. Nu echter blijkt dat klachten opnieuw terugkomen. Bijvoorbeeld belt men de centrale post en vraagt men naar de Leyweg, dan wordt doodleuk vertelt: er bestaat geen Leyweg in Den Haag. De SP heeft daarom de volgende vragen gesteld naar aanleiding van een artikel in de ADHC van 18 november 2005:

1. Hebt u kennis genomen van vermelde publicatie?
2. Bent u het met de SP eens dat in deze publicatie er nogal wat verontrustende zaken vermeld worden?
3. Deelt u met ons de kritieken welke geuit worden in het artikel?
4. Is het niet zo dat er na aanbesteding van het taxivervoer aan Haagdam bindende afspraken omtrent (wacht)tijden en service gemaakt zijn?
5. Kunt u aangeven hoe deze afspraken zich verhouden met de genoemde klachten zoals vermeld in het artikel?
6. Wat is uw mening over de slechte stratenkennis van de centrale post?
7. Kunt u aangeven waarom en wanneer deze centrale is verplaatst van de Rijswijkseweg (bij HTMC) naar Rotterdam?
8. Vindt u het nu geen tijd worden om na diverse sommeringen richting Haagdam, hardere sancties toe te passen? Zo ja, welke.? Zo nee, waarom niet?
9. Bent u bereid om op korte termijn de leden van de gemeenteraad een brief te doen toekomen waarin de actuele situatie m.b.t. het vervoer met de taxibus wordt weergegeven?
10. Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer kunnen we deze verwachten?