Meerderheid van gemeenteraad kiest voor afbraak van cultureel erfgoed.

21 december 2005

Meerderheid van gemeenteraad kiest voor afbraak van cultureel erfgoed.

Een reddingspoging door middel van een motie van de SP heeft niet tot behoud van het monument Alkmaarsestraat, ook bekend als manege Alkmaarsestraat, kunnen leiden. Doordat de VVD en het CDA hun steun introkken voor het behoud van de manege, krijgt de eigenaar de kans het monument te slopen. Met deze SP motie kon het monument behouden blijven.

Verbouwing van manege naar woningen was mogelijk. De SP was bereid om woningen in het dure segment toe te staan. Dit omdat de verbouwing anders niet rendabel te maken zou zijn voor de eigenaar. Onder het excuus dat er valse hoop zou worden gewekt, trokken de collegepartijen (ondanks dat de wethouder wel mogelijkheden zag) de deur dicht. De SP is van mening dat deze valse hoop in de chaotische besluitvorming in een eerder stadium door deze zelfde collegepartijen gewekt is. De erfpacht is weliswaar eeuwigdurend afgekocht. Toch zijn er volgens de SP juist hierdoor mogelijkheden om dit unieke cultuurgoed te behouden. De SP zal blijven vasthouden aan haar idealen en principes waarin behoud van cultureel erfgoed zoveel mogelijk beschermd wordt.

MOTIE
De gemeenteraad van Den Haag, in vergadering bijeen op 15 december 2005.

Overwegende dat:
- De manege Alkmaarsestraat beeldbepalend is voor Scheveningen.
- Historisch- en cultureel erfgoed voor Scheveningen zoveel mogelijk behouden dient te blijven

Constaterende dat:
- Een raadsmeerderheid destijds een negatief advies heeft uitgebracht aan het College, inzake de sloop van de manege aan de Alkmaarsestraat.
- Het Haagse College van B&W in januari 2005 heeft besloten dat de manege aan de Alkmaarsestraat blijft staan.
- Vele fracties 4 jaar lang hun uiterste best hebben gedaan om de manege te behouden.
- Manege Le Cavalier, 75 jaar oud is, en er nog maar één ander gelijkende manege in Nederland bestaat, met deze bijzondere architectuur.
- Conform het bepaalde in artikel 14 lid 3 van de voorschriften van het bestemmingsplan Scheveningen Badplaats, 2e herziening, hebben burgemeester en wethouders de bevoegdheid om, na advisering door de raadscommissie, de bestemming “manege”ter plaatse van de percelen Alkmaarsestraat nrs. 18-20-22 te wijzigen in de bestemming “woondoeleinden”.

Van mening dat:
- Nergens beschreven staat dat woondoeleinden pertinent nieuwbouwplannen moeten zijn.
- De opstallen uitstekend geschikt gemaakt kunnen worden voor appartementen/woningen in het duurdere segment

Verzoekt het college om:

In overleg met de eigenaar van de Alkmaarsestraat 18-20-22 te onderzoeken op welke wijze de opstallen behouden kunnen blijven, en geschikt gemaakt kunnen worden voor woningen in het duurdere segment.

Het onderzoeksrapport voor 7 maart 2006 aan de raad te presenteren.

Ingrid Gyömörei
SP