Opnieuw vragen over de As Soennah moskee

12 december 2005

Opnieuw vragen over de As Soennah moskee

De SP is verbaasd dat zowel Deetman als Heijnen in 2005 nog geen bezoek gebracht hebben aan de As Soennah moskee, terwijl juist deze moskee regelematig in de publiciteit komt met onder andere anti-feministische uitspraken, zoals de vergelijking "feminisme is als aidscellen".

In de beantwoording van het college wordt geschreven over een voortdurende dialoog met religieuze organisaties, echter juist die moskee, die voor publicitaire ophef zorgt, is in 2005 niet bezocht. De SP is niet op "heksenjacht" naar religieuze organisaties, immers met het merendeel van de moskeeën is niets aan de hand, net zo min als met kerken of hindoetempels. Het gaat de SP wel specifiek om deze moskee en het salafistische gedachtegoed. De SP is van mening dat het opleggen van gedrag van 1400 jaar geleden, desintegrerend werkt voor onze Haagse samenleving. Daarbij plaatst deze moskee de hele moslim gemeenschap in een negatief daglicht, doordat zij verkondigt de enige ware islam uit te dragen. Net zomin als er één stroming is binnen het christendom, is er ook niet één stroming binnen de islam.

De meeste moskeeën hebben hun plek gevonden in de Nederlandse samenleving. Zo heeft afgelopen week-end in Den Haag een studiemiddag plaatsgevonden met vele Marokkaanse imams ter bevordering van tolerantie en tegengaan van radicalisering. De radicale imams ontbraken. Dhr. Fawaz stelt dat juist imams zoals hij ronsel praktijken voor de jihad tegen kunnen houden. De SP is het daarmee oneens. Imams als Fawaz verkondigen een streng islamitisch geloof welke mensen isoleert van de samenleving. Men moet zich volgens deze imams gedragen zoals 1400 jaar geleden gebruikelijk was. Dit is niet mogelijk in de hedendaagse samenleving en zelfs niet wenselijk volgens de SP. Uitspraken van de imam als "feminisme in een gezin is vergelijkbaar zijn met aidscellen in een lichaam" en "vrouwen moeten hoofddoeken dragen, anders wekken ze de lusten van mannen op" belemmeren vrouwen en mannen in hun ontwikkeling. Mannen en vrouwen zijn zelf verantwoordelijk voor hun lusten en hun gedrag, kleding van vrouwen mag geen excuus zijn voor ongewenst seksueel gedrag van mannen. De SP wil niet terug in de tijd, dat verkrachte vrouwen zelf verantwoordelijk werden gesteld voor hun verkrachting. Dat is de reden voor de vraag aan emancipatie wethouder Klijnsma om zich met de bezoeken aan deze moskee te bemoeien.

Hierbij de nieuw gestelde vragen, daaronder de beantwoording van de eerder gestelde vragen (2x).

1. In de beantwoording van 23 augustus stelt u: “In het kader van een voortdurende dialoog tussen de gemeente en religieuze groeperingen, waaronder de As Soennah moskee, stellen wij de positie van de vrouw, homoseksuelen en … aan de orde”. In de beantwoording van 2 december 2005 schrijft u: “In 2005 heeft nog geen bezoek plaatsgevonden aan de As Soennah moskee. Bezoek is gepland voor het eerste kwartaal van 2006”. Kunt u de raad informeren wanneer en hoe vaak u wel een bezoek heeft gebracht aan de As Soennah moskee sinds zijn bestaan?
2. Wat verstaat u onder een voordurende dialoog, specifiek in het geval van de As Soennah moskee?
3. De beantwoording van de vragen in augustus is besproken in het college bij afwezigheid van wethouder Klijnsma, is zij betrokken bij de beantwoording als verantwoordelijk wethouder emancipatie beleid? Zo nee, waarom niet?
4. Zo ja, wordt zij in het kader van het emancipatie beleid betrokken bij de gesprekken met de As Soennah moskee, omdat binnen deze moskee gesproken wordt over “feminisme als ziekte die de gezinnen van binnenuit kapot maakt, zoals aidscellen het lichaam van binnen ondermijnen”, en andere niet emanciperende uitspraken worden gedaan?
5. In dezelfde beantwoording van 23 augustus deelt u de ongerustheid die de media ter zake van de As Soennah moskee oproept, waarom was deze ongerustheid geen reden voor gesprek met deze moskee?
6. Wederom in dezelfde beantwoording stelt u dat de AIVD in haar openbare rapportages geen beschrijving van de As Soennah moskee heeft opgenomen, echter in de notitie ‘Saoudische invloeden in Nederland. Verbanden tussen salafitische missie, radicalisering en islamitisch terrorisme’ wordt wel degelijk verwezen naar de ‘Stichting As Soennah – Centrum Sjeikh Al Islam Ibn Taymia’ in Den Haag, deze bevindt zich in hetzelfde gebouw als de As Soennah moskee. Bent u bereid uw antwoord te herzien? Zo nee waarom niet?
7. In de beantwoording van 2 december 2005 verwijst u naar de internetsite “equalem.nl” op 11 november 2005, bent u met de SP van mening dat u hier bedoeld “elqalem.nl”?
8. Bent u bekend met de site al-yaqeen.nl?
9. Volgens deze site hebben wethouder Heijnen en Burgermeester Deetman een gesprek gevoerd met dhr. Fawaz Jneid afgelopen donderdag 1 december 2005 op het stadhuis, klopt deze informatie?
10. Op dezelfde site staat een verslag van het gesprek, kunt u de raad informeren hoe het gesprek volgens u verlopen is zodat de raad geïnformeerd wordt van beide kanten?
11. Zo nee waarom niet nu er al informatie over dit gesprek naar buiten is gekomen? Zo ja, kan dit schriftelijk?
12. In de beantwoording van 2 december 2005 vermeldt u er een verslag over dialoog met religieuze instellingen staat in het jaarverslag van het programma Interculturalisatie en Diversiteit. Volgens de SP is dit geen verslag legging, er wordt beschreven dat er werkbezoeken gebracht worden en waar de gesprekken in het algemeen over gaan. Bent u bereid de Raad jaarlijks breder te informeren, zo nodig vertrouwelijk gezien het informele karakter welke u beschrijft?

Ingrid Gyömörei
SP

BEANTWOORDING SCHRIFTELIJKE VRAGEN
van het raadslid Ingrid Gyömörei

RIS 133201 Regnr. BOW/2005.1553 Den Haag, 2 december 2005

Inzake: uitspraken imam Fawaz

De gemeenteraad
Het raadslid mevrouw Ingrid Gyömörei heeft op 16 november 2005 een brief met daarin zeven vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht.
Ingevolge het bepaalde in artikel 35, lid 4, van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, antwoorden wij als volgt.

1. Bent u bekend met de aangifte?
Het college van burgemeester en wethouders heeft hiervan kennisgenomen op woensdag 16 november 2005 via de media. De aangifte is via het ANP bekendgemaakt door een woordvoerder van de VVD.

2. In eerder beantwoording van SP vragen (BSD/2005.2206, 23 augustus 2005) naar aanleiding van berichten in de Volkskrant, stelt u dat “u geen bestuurlijke actie kan ondernemen, omdat er geen concrete feiten en omstandigheden daartoe zijn”. Is de aangifte van bedreiging, gedaan door kamerlid Hirsi Ali, nu wel een feit om te komen tot bestuurlijke actie? Zo niet, waarom niet.
Het openbaar ministerie heeft besloten dat de aangifte niet zal leiden tot strafvervolging. Naar het oordeel van het openbaar ministerie is er geen sprake van strafbare feiten. Het college van b en w heeft in bestuurlijk opzicht geen juridische titel om terzake actie te ondernemen. Wij betreuren echter deze uitlatingen ten zeerste omdat zij niet bijdragen tot het zo noodzakelijke maatschappelijk klimaat van respect en tolerantie.

3. Gaat u het Openbaar Ministerie verzoeken een onderzoek in te stellen naar de door imam S. Fawaz op internet gedane aankondigingen aan het adres van mevrouw Hirsi Ali? Zo nee, waarom niet?
Wij nemen aan dat de vragensteller refereert naar de open brief van de heer Fawaz zoals gepubliceerd op de internetsite “equalem.nl” op 11 november 2005. De eerder genoemde aangifte heeft betrekking op deze aankondigingen. Ook heeft inmiddels een Tweede kamerlid hierover schriftelijke vragen gesteld aan de ministers Verdonk en Donner. Zie beantwoording onder vraag 2.

4. In diezelfde (eerder) beantwoording stelt u dat u de dialoog opschort zodra er sprake is van een strafrechtelijke procedure. Is naar uw mening deze situatie nu wel aan de orde? Zo nee waarom niet?
Nee. Zie beantwoording onder vragen 2 en 3.

5. Zowel wethouder Heijnen als Burgemeester Deetman voeren gesprekken met de imam. Spreekt u teven met het bestuur van de moskee? Hoe vaak vinden er gesprekken plaats?
De leden van het college bezoeken in het kader van de dialoog jaarlijks ongeveer 10 overwegend Islamitische organisaties. De bezoeken vinden plaats na het vrijdagmiddag gebed. Er wordt niet alleen met de bestuurders en/of imam gesproken maar ook met de vele op dat moment aanwezige gelovigen. In 2005 heeft er nog geen bezoek plaatsgevonden aan de As Soennah moskee. Een dergelijk bezoek is gepland voor het eerste kwartaal van 2006.

6. Bestaat er verslaglegging van deze gesprekken? Worden er afspraken gemaakt? Zo ja kunt u deze verslagen of afsprakenlijstjes doen toekomen? Zo nee, waarom niet?
Zoals hierboven is aangegeven gaat het om bezoeken. Het gaat dus niet om formele bijeenkomsten waarin afspraken worden gemaakt en een verslaglegging /besluitenlijst van belang is om de voortgang te bewaken en derden te infomeren over de bereikte resultaten. In het jaarverslag van het programma Interculturalisatie en Diversiteit kunt u overigens wel een verslag vinden van de dialoog met religieuze instellingen. Gelet op het informele karakter zien wij geen aanleiding om een verslag of besluitenlijst op te laten stellen van deze bezoeken. Wel zullen wij uw raad blijven informeren over de dialoog via het openbare jaarverslag Interculturalisatie- en Diversiteit.

7. Bent u met de SP van mening dat het voor alle betrokkene prettig is, wanneer gespreksverslagen en afspraken worden vastgelegd? Zo nee, waarom niet?
Nee. Zie beantwoording onder vraag 6.

Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,
D.M.F. Jongen W.J. Deetman.

BEANTWOORDING SCHRIFTELIJKE VRAGEN van het raadslid Ingrid Gyömörei

RIS 129564 Regnr. BSD/2005.2206 Den Haag, 23 augustus 2005

Inzake: Artikelen in de Volkskrant

De gemeenteraad

Naar aanleiding van artikelen in de Volkskrant van 5 en 6 juli 2005 over de As Soennah moskee te Den Haag stel ik u ingevolge het betreffende artikel, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente ‘s Gravenhage de volgende vragen:

1. Is het college bekend met de artikelen in de Volkskrant?
Ja

2. Bent U met de AIVD en de SP van mening dat het streven naar de zuivere islam van 1400 jaar geleden wel degelijk in strijd is met de westerse waarden en normen? Zo nee, waarom niet?
Wij delen de ongerustheid die de berichtgeving in de media ter zake van de As Soenah moskee oproept. Tegelijkertijd stellen wij vast dat zich tot dusver geen concrete feiten en omstandigheden voordoen, die aanleiding geven tot bestuurlijke aktie.

3. De AIVD heeft eerder in diverse rapporten over de As Soennah moskee geschreven, kunt U hierover de raad informeren?
Bij de AIVD zijn radicalisering in het algemeen en daarmee samenhangende tendensen onderwerpen van onderzoek. In de regel verzetten verwegingen van (nationale) veiligheid alsmede bronbescherming zich er tegen dat openbaar wordt gerapporteerd over concrete uitkomsten van specifieke onderzoeken en over subjecten of instellingen die onderwerp daarvan zijn. De AIVD publiceert echter bij tijd en wijle wel rapporten en brengt een jaarverslag uit. De AIVD heeft in diverse openbare rapporten gerapporteerd over radicale islamitische stromingen.Er is hierin echter geen beschrijving van de As Soenah moskee opgenomen.

In het artikel wordt gesproken over lezingen aan vrouwen in de As Soennah moskee. Zoals genoemd: Feminisme is een ziekte. Westerse mannen zijn wolven.
4. Bent U met de SP van mening dat dit soort lezingen niet integratie, participatie en emancipatie bevorderd zijn? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat gaat u hiertegen ondernemen?
Eens, In het kader van een voortdurende dialoog tussen de gemeente en religieuze groeperingen, waaronder de As Soenah moskee, stellen wij de positie van de vrouw, homosexuelen en het tegen gaan van discriminatie expliciet aan de orde.

De imam Fawaz van de As Soennah moskee zegt in het artikel dat er geen verschil gemaakt kan worden tussen de politieke islam en de islam. Dit omdat hij de zuivere holistische islam aanhangt.Uitspraken eerder gepubliceerd (op internet) door NOVA, 12 juni 2002, geven aan dat de imam predikt voor het niet te hard slaan van vrouwen als ze ongehoorzaam is aan de man.
5. Bent U bekend met de uitspraken van deze imam?
Ja

6. Zoals eerder is aangegeven worden er gesprekken gevoerd tussen de wethouder integratie en de burgermeester en de moskee, worden bovenstaande uitspraken besproken? Zo ja, wat is het resultaat van dergelijke gesprekken?
Zie ad 4. Overigens hebben wij naar aanleiding van de uitzending van NOVA aan het Openbaar Ministerie verzocht onderzoek in te stellen naar de strafbaarheid van dergelijke uitspraken.

7. Indien de resultaten onvoldoende zijn, mede gezien de artikelen in de Volkskrant, bent u bereid deze gesprekken op te schorten zoals aangegeven in de integratie nota: Zo wij iets zijn, zijn wij Hagenaars?
De dialoog met een religieuze groepering wordt opgeschort zodra sprake is van een strafrechtelijke procedure.Deze situatie is nu niet aan de orde.

8. Bent u bereid pro-actief verantwoording af te leggen aan de gemeenteraad conform de afspraken gemaakt in de eerder genoemde integratie nota?
Ja

9. Is de RID informatie aan het verzamelen over deze moskee cq deze imam?
De RID verzamelt enerzijds informatie in het verlengde van de taakopracht van de AIVD. Daarbij ligt er geen informatie - of verantwoordingslijn richting het lokaal bevoegd gezag. Daarnaast wint Politie Haaglanden , waaronder RID, ook informatie in op regionaal niveau uit hoofde van de taakstelling van het regionale korps. De burgemeester wordt via de korpsdirectie in voorkomende gevallen geïnformeerd over relevante zaken in het kader van openbare orde zaken die daar uit voorkomen. Dergelijke informatie kan uit strategische en/of veiligheidsoverwegingen niet altijd openbaar worden gemaakt.

10. Kunt u, geaninomiseerd, de raad informeren over de gevoerde gesprekken en de verkregen brieven van Haagse burgers met het verzoek tot sluiting van de moskee?
Dergelijke verzoeken zijn ons niet bekend .

11. Kan de burgermeester de sluiting van de As Soennah moskee bewerkstelligen?
12. Zo ja, bent u van plan te komen tot sluiting?
13. Zo nee, wanneer is het dan wel mogelijk deze moskee te sluiten?
In antwoord op kamer kamervragen hebben de Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties het juridisch kader geschets van de mogelijkheden om tot sluiting van een moskee over te gaan. Dit kader ziet er als volgt uit : “Sluiting van een moskee is in beginsel niet mogelijk. Dit hangt samen met artikel 6 van de Grondwet waarin de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging wordt beschermd. In de twee leden van het artikel worden de voorwaarden genoemd waaronder deze vrijheid kan worden beperkt. Het eerste lid van artikel 6 van de grondwet bepaalt dat de vrijheids van godsdienst bij wet kan worden beperkt. Zoals blijkt uit de totstandkoming van de Gemeentewet zijn de artikelen 172, 174 en 175 van die wet, waarin aan de burgemeester ter bescherming van de openbare orde vergaande bevoegdheden worden toegekend, niet aan te merken als een wettelijk voorschrift als bedoeld in het eerste lid van artikel 6 van de Grondwet.De vraag rijst dan of beperking van de uitoefening van het recht op
godsdienstvrijheid door het sluiten van een moskee mogelijk is op grond van het tweede lid van artikel 6 van de Grondwet. Ook dat is niet het geval. Die bepaling laat immers alleen regeling of inperking van de vrijheid toe buiten gebouwen of besloten plaatsen. Het voorgaande betekent uiteraard niet dat binnen een moskee zonder meer alles is toegestaan vanwege de godsdienstvrijheid. In de uitoefening van dat recht, evenals van andere grondrechten, mag men immers niet zover gaan dat de democratische rechtsstaat op ontoelaatbare wijze wordt aangetast. In dit verband kan ook worden gewezen op artikel 17 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM), waarin is opgenomen dat geen misbruik mag worden gemaakt van het beroep op mensenrechten. Indien dat toch wordt gedaan, vervalt de bescherming van de werking van het betreffende mensenrecht. Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens is zeer terughoudend in de toepassing van dit artikel 17 EVRM en heeft het tot nu toe slechts een enkele keer toegepast.” Bij de As Soennah Moskee zijn feiten en omstandigheden die zouden kunnen leiden tot de uitsluiting van de bescherming van de godsdienstvrijheid nu niet aan de orde.

Tevens wordt gesproken over de takfiri, de Salafiyya Jihadiyya, salafisten. Zij zouden geweld niet schuwen en o.a. verkeren rond de Hofstadgroep.
14. Wordt de burgermeester door de AIVD op de hoogte gehouden over deze groep?
15. Kunt u de raad informeren of, en zo ja hoeveel leden van deze groep in Den Haag wonen?
In de Wet Inlichtingen -en Veiligheidsdiensten (WIV) is geregeld dat ten behoeve van een goede taakuitvoering o.a. lokale bestuursorganen kunnen worden ingelicht. Hierbij gaat het initiatief uit van de AIVD. In de regel, zo ook in dit geval, verzetten overwegingen van (nationale)veiligheid zich er tegen dat hierover openbaar wordt gerapporteerd.

Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,