SP tegen VMBO in de nabijheid van Transvaal

2 december 2005

SP tegen VMBO in de nabijheid van Transvaal

De SP wil gemengd onderwijs, het VMBO moet daarom op de rand van een “witte” en “zwarte” wijk komen, of liever nog in een “witte” wijk.

In de raadscommissie Onderwijs is de onderwijshuisvesting voor 2006 besproken. Een van de voorstellen is te komen tot een afdeling VMBO van het Johan de Witcollege in Transvaal. Doordat in deze wijk geen plaats is, zal het VMBO in de nabijheid van Transvaal gevestigd worden. Onderwijshuisvesting is een van de weinige mogelijkheden die de gemeente Den Haag heeft om de segregatie in het onderwijs te bestrijden. In combinatie met het hanteren van twee wachtlijsten, kunnen scholen multi-etnisch gemengd blijven. Hiek van Driel, woordvoerder onderwijs van de SP, stelde dus voor deze VMBO te realiseren op de rand van een “witte” en “zwarte” wijk. Bijvoorbeeld ergens aan de Laan van Meerdervoort. Zetten we deze school in een “zwarte” wijk, dan weten we bij voorbaat zeker dat het een “zwarte” school is en zal blijven. Plaatsen we de school op de rand van een “witte” en “zwarte” wijk, of nog liever in een “witte” wijk, dan komen de leerlingen in ieder geval eens buiten hun eigen wijk. Kinderen en jongeren vanaf 12 jaar, kunnen toch wel een stukje fietsen naar school. Bovendien is dit goed tegen het toenemende overgewicht.

Los hiervan is Transvaal al een risico wijk. Het voortgezet speciaal onderwijs krijgt binnenkort al een plek in de wijk. Een praktijkschool is al gehuisvest in Transvaal. De geplande VMBO afdeling bevat de beroepsgerichte leerweg. De mavo/havo/vwo-afdeling blijft op het Helena van Doeverenplantsoen. Voor Transvaal betekent dit volgens de SP teveel laaggeschoold onderwijs in de wijk.

De verwachte weerstand kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen. Groen Links, in de persoon van Bert van Alphen, met een dubbele pet als werknemer van het Johan de Wit zelf, zag het nut niet. Immers het voormalig Terra College in Den Haag Zuid West was een “zwarte” school geworden in een gemengde wijk. Ja, dat klopt, de SP wil een toelatingsbeleid voeren met behulp van twee wachtlijsten om dit te voorkomen. En natuurlijk de PvdA, in de persoon van Johan Chandoe. Hij vond mevrouw van Driel niet gezellig. Hij vroeg haar hoe lang ze nog dacht dat Den Haag een “witte” stad zou blijven en of ze bang was voor allochtonen. Volgens de SP loopt Chandoe op dit gebied jaren achter, immers Den Haag is al lang geen “witte” stad meer, maar een gesegregeerde rijke-arme en allochtone-autochtone stad. Ach, nog een maand of drie, dan is het langst zittende raadslid Chandoe opgestapt. En voor de lezer, nee mevrouw van Driel is absoluut niet bang voor allochtonen. Zij wil de jongeren waar het hier over gaat juist meer kansen bieden. En ook wil de SP bewoners en jongeren uit “witte” wijken kennis laten maken met andere culturen. Het laat zich raden dat PvdA wethouder Heijnen de SP niet steunt. De bekende geruststelling dat “zwarte” VMBO scholen ook goede scholen zijn, werd als argument uit de kast getrokken. Misschien gaat het beleid zich wijzigen na de verkiezingen, Heijnen stelt zich niet meer beschikbaar voor een wethouderschap en staat tevens niet op de kandidatenlijst van de PvdA. Het, al te lang durende, PvdA beleid moet eens doorbroken worden. Men komt niet meer weg met de instelling van slaapt u rustig verder, alles komt goed. De stad vraagt om een stadsbrede visie op onderwijs en integratie, een visie die tot doel heeft samenleven en niet zoals nu naast elkaar leven en wegkijken. De SP heeft die visie.