SP in actie voor postkantoor

23 januari 2006

SP in actie voor postkantoor

postkantoorkantoor Een handtekeningenactie van de SP-kerngroep Laak voorkwam in 2003 de sluiting van het postkantoor aan het Jonckbloetplein. De vestiging staat nu weer op de nominatie om dicht te gaan. Een hernieuwde handtekeningenactie om Postkantoren BV op andere gedachten te brengen leverde op de eerste dag al 300 krabbels op. Dit mede dankzij de enthousiaste medewerking van de lokale middenstand.

Sluiting van de postvestiging aan het Jonckbloetplein zou de zoveelste klap toebrengen aan het voorzieningenniveau in Laak. De afgelopen jaren sloten onder andere al een aantal banken hier de deuren. Daarmee wordt de leefbaarheid van het stadsdeel sterk ondermijnd. Vooral voor oudere bewoners van de wijk betekent het dichtgaan van het postkantoor dat ze onaanvaardbare afstanden moeten afleggen voor hun post- en bankzaken. Een vervangend servicepunt in een winkel biedt onder andere wat betreft capaciteit, beschikbare dienstverlening en vertrouwelijkheid geen volwaardig alternatief.

Het kostte de handtekeningenjagers van de SP afgelopen zaterdag dan ook weinig moeite om buurtbewoners te bewegen om hun krabbel te zetten. Winkels en horeca rond het postkantoor bleken bovendien graag bereid om handtekeningenlijsten in hun zaak te leggen. De actie zal de komende weken onverminderd doorgaan. Ook bestuurlijk oefent de SP druk uit. In een brief herinnert de kerngroep stadsdeelwethouder Norder aan de toezegging van diens voorganger Hilhorst. Die beloofde in 2003 zich ook in de toekomst in te spannen om sluiting van het postkantoor te voorkomen.