SP op bezoek bij Afrikaanse migranten organisaties

29 januari 2006

SP op bezoek bij Afrikaanse migranten organisaties

Op uitnodiging van de Soedanse en Ghanese migranten organisaties ( SSWAN en Brong Kyempem) heeft de SP zaterdagavond 28 januari een voorlichtingsavond gehouden over de Nederlandse politiek en de SP. Het was een groot succes, ruim 80 belangstellenden waren aanwezig. Voor de pauze heeft Hiek van Driel uitleg gegeven over het parlement en de regering, de gemeenteraad en het college, de provincie en de eerste kamer. Tevens kwamen verschillende partijen aanbod en het belang om te gaan stemmen.
Na de pauze kwam de SP inhoudelijk aanbod, veel vragen werden er gesteld over integratie, discriminatie, werkeloosheid/armoede en de nieuwe ziektewet.

Het debat vond in het Engels plaats. Het leren van de Nederlandse taal werd door Van Driel direct aan de orde gesteld. Opvallend was dat de jongeren goed Nederlands spreken en de ouderen veel minder. De jongeren spraken bv. geen Ghanees meer, thuis wordt er Engels gesproken. Maar wel garandeerde men de SP ers dat er ook thuis steeds meer Nederlands gesproken wordt. Voor de oudere analfabete migranten is het leren van de Nederlandse taal een probleem, te moeilijk. Doordat wel zij Engels spreken, en veel Nederlanders ook Engels spreken, is de reden om Nederlands te leren niet zo groot. Ouders vertelden het Nederlands wel weer van hun kinderen te leren. De kleinere aanwezige kinderen (3e generatie) worden door de ouders tweetalig opgevoed, Nederlands en Engels. Om taalachterstand te voorkomen en om met oma te kunnen blijven spreken.

Het onderwerp integratie riep veel vragen op. Hoever moeten we integreren? Wat is integratie? Het examen voor het aanvragen van een Nederlands paspoort is niet haalbaar en te duur, en we moeten toch Nederlanders worden? Wat doet de SP hieraan? En al zijn we geintegreerd, we worden toch gediscrimineerd. Victor van Bijlert vroeg de aanwezigen zelf actie te nemen op het punt van discriminatie. Feitelijke discriminatie verzamelen, zonder zaken als: ik heb het gevoel dat ik gediscrimineerd word. Maar wel afwijzingen bij sollicitaties, met als reden de vacature is al vervuld en een week later dezelfde vacature advertentie in de kant zien staan. Van Bijlert vermeldde hierbij dat discriminatie en vooroordelen vaak in de hoofden van mensen zit en dat dat moet veranderen. Van Driel verwees naar het SP verkiezingsprogramma, waarin juist in het kader van integratie en voorkomen van discriminatie, gepleit wordt voor gemengd wonen en gemengde scholen.

Werkeloosheid en armoede is bij de Afrikaanse migranten gemeenschap een groot probleem. Mede door de taalachterstand, lage of geen (Nederlandse) opleidingen van de oudere migranten is het vinden van een baan moeilijk tot onmogelijk in deze tijd. De SP vindt dat voor deze mensen de sociale zekerheid moet blijven bestaan. Wel verwacht de SP als tegenprestatie dat migranten zich inzetten in de Nederlandse samenleving, bv. door vrijwilligerswerk, door het stimuleren van hun kinderen naar school te gaan en ouderavonden te bezoeken. Enkele aanwezigen reageerde hierop dat onderwijs voor sommige gezinnen te duur is. Men kan het eenvoudigweg niet betalen kinderen lang te laten studeren. Het is SP standpunt, van gratis onderwijs voor iedereen op elk niveau, werd dan ook met applaus ontvangen.

Omdat de bijeenkomst zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen werd georganiseerd, werden er veel vragen gesteld als wat de SP zou kunnen betekenen voor de Afrikaanse migranten. Waarom zouden zij op ons gaan stemmen? Tymen Colijn reageerde hierop met geen loze beloften te willen doen, maar dat de SP staat voor gelijke rechten, plichten en kansen voor elke inwoner van Den Haag. De SP wil verkleining van het verschil tussen rijk en arm.