SP tegen voorstel hondenbeleid

19 januari 2006

SP tegen voorstel hondenbeleid

De SP fractie gaat niet instemmen met het huidige voorstel hondenbeleid. In uitrengebieden is het onmogelijk voor de hondenbezitters zich te houden aan de opruimplicht. Het handhaven van de nieuw in te voeren regels lijkt de SP een onmogelijke taak. Wel is de SP het er mee eens dat hondenpoep op de stoep en de straat een grote ergenis is, net zoals al het straatvuil. Hondenbezitters moeten zich verantwoordelijk voelen voor hun hond en zelf zoveel mogelijk de hondenpoep opruimen.

Met de opruimplicht voor hondenbezitters is de SP het eens op de openbare weg. Waar honden los mogen lopen in parken en bossen is deze opruim plicht niet haalbaar, behalve op de paden. Indien er voldoende uitrengebieden in Den Haag komen, lopen deze plekken de minste kans 'overbestront' te raken. En goed onderhoud van de Haagse bossen en parken is sowieso een noodzaak. Twee voordelen van uitrengebieden in bossen en parken zijn: de sociale controle wordt vergroot en het bevordert contacten tussen Hagenaars. Hondenbezitters gaan vaak naar één en dezelfde plaats, waar men elkaar leert kennen.

Het verplicht dragen van opruimiddelen. Leuk om dit in een Algemene Politie Verordening (APV) op te nemen, maar hoe controleer je dit? En wie zegt dat een hondenbezitter met een plastic zakje de hondenpoep opruimt? Hoe wil de gemeente dit handhaven? Als een politie agent ziet dat een hondenbezitter de hondenpoep niet opruimt, moet hij hem kunnen bekeuren. Of gaat de hondenbezitter een lagere bon krijgen als hij een plastic zakje bij zich draagt? Of kan de hondenbezitter in de toekomst gefouilleerd worden of hij wel een plastic zakje bij zich heeft?

Het handhaven van de opruimplicht zoals de SP die ziet, wordt een moeilijke zaak. De toon in het voorstel van wethouder Stolte (CDA) bevalt de SP niet. Deze is erg gericht op repressie, handhaven en straffen. De politie is niet in staat om hondenbezitters die de hondenpoep niet opruimen te beboeten. Men moet ze op heterdaad betrappen, nog los van het administratieve werk voor de agenten. Soms zal het lukken, maar vaak ook niet. Daarnaast is de SP tegen het uitbreiden van mogelijkeheden voor anderen dan de politie om politietaken over te nemen, de bestuurlijke boetes. Zie: Geen verdere privatisering politietaken.

Wat dan wel? De SP blijft bij een mentaliteits verandering bij de groep hondenbezitters die de poep laat liggen. Hetzelfde geldt voor alle bewoners van Den Haag, die hun vuil op straat gooien. Blijvende voorlichting naar hondenbezitters en via dierenasiels en dierenartsen. Voorlichting op scholen in het kader van het hebben van huisdieren, waarbij niet alleen het opruimen van hondenpoep geleerd wordt, maar ook het huisdierenwelzijn aan de orde komt en de verantwoordelijkheid die men neemt met de aanschaf van een huisdier. Hondentrainingen moeten meer mogelijk worden in Den Haag. De gemeente moet in overleg met de "hondenschool" een veld vinden waar de lessen kunnen plaatsvinden. Voldoende hondenpoepafval bakken moeten er geplaatst worden. Deze behoren reglematig geleegd te worden.

Geen verdere privatisering politietaken