h

SP wil luchtvervuiling daadwerkelijk verminderen

9 januari 2006

SP wil luchtvervuiling daadwerkelijk verminderen

Woensdagmiddag 11 januari 2006 wordt in de raad opnieuw gesproken over het verkeerscirculatieplan. Wethouder verkeer Bruins (VVD) wil de Haagse binnenstad autoluw maken. De SP is voorstander van minder verkeer in de binnenstad, echter het voorstel doet het verkeer verschuiven naar andere woonwijken, vermindert het openbaar vervoer en doet niets aan de luchtvervuiling zelf.

Dat de Veerkade een sterk vervuilde straat is, weten velen nu in Den Haag. Dat er in de binnenstad teveel (doorgaand) verkeer is, ontkent de SP niet. Maar de huidige voorgestelde en deels uitgevoerde oplossingen, daar kan de SP niet achter staan. Wethouder Bruins stelt voor verkeer in de binnenstad te weren door de auto's te leiden over de binnenstadsring. Deze ring loopt echter dwars door woonwijken. Zoals de Vaillantlaan die op een ware snelweg door de Schilderswijk begint te lijken. Maar ook in Segbroek en Laak zal het verkeer, dus de luchtvervuiling, toenemen. Aan het verminderen van het aantal auto's in Den Haag zelf, doet het college niets.

Het bouwen van de parkeergarages in het centrum van Den Haag, heeft het college gestimuleerd. De tramtunnel met zijn parkeergarage is hier het voorbeeld van. In het huidige voorstel van de wethouder blijven deze garages dan ook bereikbaar. De SP is behalve tegen de onzinnige bouw van de tramtunnel, ook altijd al tegen vermeerdering van garages in de binnenstad geweest. Drastische maatregelen zijn nodig om de leefbaarheid in Den Haag te verbeteren. Parkeergelegenheden aan de buitenranden van de stad, met openbaar vervoer naar verschillende delen van de stad, is een deel van de oplossing. Maar hier ziet het college weinig in. Een enkele beperkte parkergelegenheid op deze wijze gaat er komen. Dit is onvoldoende.

Bus 25. Voorheen reed bus 25 van Den Haag Zuid-West naar het centraal station. Nu echter stopt de bus vlak voor het centrum. De bewoners van Zuid-West zijn boos en terecht vindt de SP. Gebruikers van deze bus zijn vaak ouderen. Zij moeten nu extra overstappen. Wethouder Bruins heeft deze maatregel genomen om het verkeer over de Veerkade te verminderen. Hij perkt dus wel het openbaar vervoer in, maar niet het 'gewone' autoverkeer. Zo jaag je juist de mensen de auto in en het openbaar vervoer uit. De SP wil dat bus 25 tot aan het centraal station blijft rijden. Het college moet met de HTM aan de slag om de bussen op milieuvriendelijke manier te laten rijden, zoals op waterstof.

Zelfs de bewoners van de vervuilde Veerkade zien weinig in de huidige voorstellen van het college, zij pleiten voor afsluiting van een afrit van de Utrechtse baan, die direct uitkomt op de Veerkade. De SP is voor een proef, simpel eerst tijdelijk afsluiten, dat geeft de bewoners letterlijk meer lucht. Maar waarschijnlijk zal dit ook een verplaatsing van het probleem zijn en geen daadwerkelijke oplossing. Daarom is het noodzakelijk dat er minder verkeer de stad in gaat komen. Daar moet aan gewerkt worden en niet aan schijnoplossingen.

U bent hier