SP samen met ouders en kinderen in actie voor speelruimte.

27 februari 2006

SP samen met ouders en kinderen in actie voor speelruimte.

Donderdag 2 maart vanaf 12 uur voeren ouders en kinderen actie voor speelruimte in het Weidevogelpark. Zij worden hierbij geholpen door Tweede-Kamerlid Agnes Kant en de Haagse SP-lijsttrekker Ingrid Gyömörei. Aanleg van dit Ypenburgse parkje met speelgelegenheid is destijds toegezegd door de gemeente, maar de aangewezen ruimte wordt nu volgebouwd. De actievoerders ter plekke zullen onder meer wipkippen, een glijbaan en een groot bord met de tekst ‘Weidevogelpark’ plaatsen.

De aan het park gelegen basisschool heeft destijds een te klein (ver beneden de norm) schoolplein gekregen, omdát dit park er zou komen. Naar nu blijkt wordt er een groot appartementencomplex gebouwd. Voldoende speelruimte lijkt bij vooral in een VINEX-wijk een vanzelfsprekende zaak, maar is dat helaas niet. Te vaak verliezen kinderen het van een parkeerplaats, winkelcentrum of zoals in dit geval van woningbouw.

Ingrid Gyömörei vindt dat de lokale politiek zich meer moet inspannen om de belangen van kinderen te behartigen: “Het is hoog tijd dat we speelruimte voor onze kinderen opeisen, zeker wanneer je bedenkt hoe belangrijk buiten spelen is voor hun ontwikkeling.” Volgens onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut is Den Haag de derde in rij van meest kindonvriendelijke gemeenten.

Agnes Kant nam eerder het initiatief om een wet in te voeren die speelruimte garandeert en komt de actie van de kinderen en hun ouders graag steunen. “De gemeente moet haar belofte van speelruimte waarmaken. Als je kinderen geen speelruimte geeft, frustreer je hun ontwikkeling.” Kant lanceerde dit weekeinde het jeugdplan ‘Alles Kids’ met voorstellen om alle kinderen een eerlijke start te geven. Kant: “Ook in Den Haag groeien te veel kinderen op in armoede. Ze lopen daardoor een achterstand op in hun ontwikkeling en gezondheid die ze nooit meer inhalen. De ongelijke kansen hebben dus levenslange consequenties. Dat mogen we niet accepteren. In ons jeugdplan staan voorstellen om alle kinderen een eerlijke start te geven.”

Enkele kernpunten uit ‘Alles Kids’:
• Armoedebestrijding gezinnen met kinderen
• Inkomensafhankelijke kinderbijslag
• Minimaal 3% speelruimte per woonwijk
• Schoolzwemmen in het onderwijsprogramma
• Gratis sportstrippenkaart voor alle kinderen
• Jeugdzorg in de wijk
• Opvoedingsondersteuning in wijken