Bouwvergunning luchtkasteel

14 maart 2006

Bouwvergunning luchtkasteel

'Bouwvergunning vernietigd'. Zeggen omwonenden. 'Vestia kan doorgaan'. Zegt gemeente via de krant. Het gaat om het 'Strijkijzer', een megawoontoren voor vooral studenten aan het Rijswijkseplein.

Op 10 maart heeft de rechtbank de bewoners van Stationsbuurt en Schipperskwartier gelijk gegeven. De SP kijkt met ergernis naar het juridische gehannes rond de bouwvergunning van de Vestiawoontoren. Volgens de partij hebben zaken als luchtkwaliteit, parkeren, laden en lossen een grote rol gespeeld bij de uitspraak van de rechtbank. Precies die zaken waarover de SP al vanaf het begin zegt dat ze de bouw wel eens onmogelijk kunnen maken. De SP wilde de bouw pas laten starten als alle vergunningen en aanvragen getoetst zijn. Zij vraagt zich nu af, wat deze juristerij kost. Al eerder waarschuwde Ingrid Gyömörei, raadslid voor de SP, B&W dat de juridische onderbouwing uiterst mager was. 'De gemeente neemt financieel onaanvaardbare risico's. Zelfs een dossier als de Zwarte Madonna, waar de gemeente herhaaldelijk juridisch bakzeil haalde, remt de prestigedrang van wethouder Norder niet. Ik vind het onverantwoord. Hier is wat mij betreft 't laatste woord niet over gesproken. Ik zal om opheldering vragen' aldus Gyömörei.

Rijswijkseplein gladgestreken?
Website van het 'Strijkijzer'