Wethouder Norder neemt de raad niet serieus

3 april 2006

Wethouder Norder neemt de raad niet serieus

Wie heeft de tas aan de deurkruk gehangen?
Woensdag 29 maart is op verzoek van de ChristenUnie-SGP, ondersteunt door o.a. de SP, de algemene raadcommissie bijeen geweest. De aanleiding was het uitlekken van stukken over de Structuurvisie 2020.

De inhoud hiervan week sterk af van de door een meerderheid van de raad eerder aangenomen versie. Wethouder Norder werd ter verantwoording geroepen vanwege het lek. Nadat aanvankelijk de alle fracties hun afkeuring van het lekken hadden uitgesproken, nam de meerderheid van de raad genoegen met de reactie van Norder. Op vragen als wie er had gelekt en of de wethouder dit wilde onderzoeken kwamen geen antwoorden. In lange afwijkende antwoorden met omtrekkende bewegingen probeerde Norder de raad buiten spel te zetten. De rapportage was maar een ambtelijk stuk en had zogenaamd geen status. Volgens een woordvoerder van de wethouder werd het echter wel gebruikt in de onderhandelingen bij het vormen van een nieuw college. De wethouder was het ook niet eens met de opmerking van het nieuwe SP raadslid Tymen Colijn, dat hij de raad schoffeerde en niet serieus nam. Waarom heeft de wethouder dan niet daags na het lekken een reactie gestuurd aan de raad? Dat er wederom maatschappelijke onrust is ontstaan, bleek wel tijdens de bijdrage van diverse insprekers.

De conclusie is wat de SP betreft duidelijk, of wethouder Norder heeft belang bij het lekken of hij heeft geen grip op zijn ambtenaren. De toegezegde brief waarin hij alsnog een verklaring zal geven, zal dan ook kritisch gelezen worden door de SP.

Over de inhoud van de uitgewerkte ambtelijke stukken is het nu niet gegaan. Officieel waren deze stukken niet naar de raadsleden toegezonden. Natuurlijk zijn ze wel bekend bij de meerdere politieke partijen. Ook de SP heeft een versie in bezit. Inderdaad wijkt de inhoud sterk af van de aangenomen versie van november 2005. De SP heeft tegen de structuur gestemd. Evenals tegen het aangenomen amendement waardoor het oorspronkelijke idee van de structuur visie iets verzacht wordt.

De SP is van mening dat een structuur visie tot 2020 gebaseerd moet zijn op zoveel mogelijk feiten en zo betrouwbaar mogelijke vooronderstellingen voor de nabije en verdere toekomst. De SP is van mening dat onvoldoende rekening gehouden is met o.a. de bevolkingsgroei/daling, de EU wet en regelgeving, de milieubelasting, minder bedeelden en de globalisering.