Rapport WFIA onverwacht kritisch

12 juni 2006

Rapport WFIA onverwacht kritisch

‘Het WFIA –bestuur heeft haar rol als professioneel bestuur onvoldoende ingevuld’.

De SP heeft kennisgenomen van de onverwacht kritische toon en is vooral benieuwd naar de conclusies die de directeur WFIA en de betrokken wethouders zullen gaan trekken. Vooral het verwijt dat het toezicht vanuit het bestuur niet professioneel was is naar mening van Ingrid Gyömörei (SP) iets dat ieder bestuurslid zich aan dient te trekken. “Het aantal wethouders uit verschillende steden, had de verwachting mogen scheppen dat bij het WFIA het neusje van de zalm aan het besturen was. Dit rapport laat zien dat ze vooral bezig waren met een regionaal wethouderoverleg. Juist de voorzitter en de directie hadden de kwaliteit van verslaggeving zowel intern als extern moeten bewaken. Naar mijn mening zijn zij ernstig in gebreke gebleven. In het gemiddelde overleg bij de scoutingvereniging wordt meer gedegen werk geleverd”.

De SP heeft zich wel geërgerd aan de zin: ‘door de beperkte tijd is gekozen voor een benadering waarbij de bedrijven zelf is gevraagd de gegevens te verstrekken’. Tijdens het WFIA-debat in de gemeenteraad heeft de SP er voor gepleit om vooral niet overhaast in een onderzoeksopdracht te schieten en vooral de tijd te nemen tot gedegen onderzoek. De SP beseft zeer dat haar kritiek hierop zich vooral moet richten naar het genomen besluit van de meerderheid van de gemeenteraad en niet naar de onderzoekscommissie. De SP is blij met de aanbeveling dat de gemeenten zich beraden over hun bestuurlijke positie in het WFIA. Door de ‘dubbele pet’ van de wethouder(s) tot een van de onderzoeksvragen te maken, had de commissie wellicht met meer verregaande aanbevelingen in deze kunnen komen. De meerderheid van de gemeenteraad (met name PvdA, VVD en GroenLinks) hebben hier niet voor gekozen. Wat de SP betreft een gemiste kans. Zij hoopt dan ook dat de coalitiepartijen, tijdens de herkansing in de gemeenteraad, dit goed zullen maken.

Het malle WFIA debat
WFIA