Uitvoering van de WMO.

27 juni 2006

Uitvoering van de WMO.

De gemeente Den Haag is zich klaar aan het maken voor de uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Voor één oktober 2006 moet bekend zijn hoe de nieuwe verordening uitvoering WMO eruit ziet. De commissie Welzijn heeft al een hoorzitting, een werkbespreking en een eerste voorbereidende vergadering over de WMO gevoerd. De SP fractie blijft echter bezorgd.

De eigen bijdrage.

Gaan straks verhoudingsgewijs de minder bedeelden onder ons, meer betalen? Nu bestaat er nog een maximum aan de totale eigen bijdrage naar inkomen. Echte garanties voor behoud van deze regel heeft de SP nog niet gekregen van de Groen Links wethouder Van Alphen.

De thuiszorg.

Oftewel huishoudelijke verzorging. Nu is al duidelijk dat Den Haag minder geld van het Rijk krijgt, dan nodig om de huidige thuiszorg te houden zoals die is. In de stukken die wij als raadsleden ontvangen, ziet het ernaar uit dat men minder “makkelijk” voor thuiszorg in aanmerking gaat komen. Familie, vrienden en buren, de mantelzorgers, moeten eerst aangesproken worden. Daarnaast is de SP bezorgd dat de thuiszorg uitgekleed wordt. Hoe vaak mag er straks nog een bed verschoond worden? Of gezogen worden? En bij wie?

De WVG.

De Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG) komt ook te vallen onder de WMO. Vragen van de SP of de indicatie stelling om in aanmerking te komen voor de WVG gelijk blijft, werden eigenlijk ontkennend beantwoord. Ook bij aanvraag voor hulpmiddelen als men gehandicapt is, zal eerst gekeken worden of mantelzorgers de aanvraag niet kunnen voorkomen. Waar blijft de zelfredzaamheid van gehandicapten? De buurman heeft een auto, hij kan samen met jou de boodschappen doen. Een scootmobiel is niet meer nodig? Is dat de toekomst?

Dit zijn nog maar drie voorbeelden om onze ongerustheid te illustreren. De controle op de uitvoering, de samenwerking met allerhande (patiënten) organisaties zijn nog twee voorbeelden waar wij bovenop blijven zitten en voorstellen voor doen.

Meer over de WMO