Daklozenvoetbal en uitgaven VVD ers

13 augustus 2006

Daklozenvoetbal en uitgaven VVD ers

Het nieuwe VVD raadslid Arjen Lakerveld vindt het waanzinnig dat het daklozenvoetbalteam van Den Haag een kleine gemeentelijke subsidie ontvangen (€ 9000,- ). Hij vergeet dat VVD Tweede-Kamerlid Ed van der Sande meerdere keren op kosten van derden naar voetbalwedstrijden is geweest. Soms in combinatie met vliegticket en hotel. Ingrid Gyömörei, SP raadslid, toog in de pen om aan VVD fractievoorzitter Anne Mulder haar verbazing te uiten.

VVD Fractievoorzitter
Dhr A. Mulder
Spui 70
2511 BT Den Haag

Den Haag, 11 juli 2006.

Onderwerp: uitspraak over daklozen voetbalteam Telegraaf 5 juli 2006.

Geachte heer Mulder, beste Anne,

Met verbazing en ongeloof heeft de SP fractie kennisgenomen van de uitspraken gedaan door VVD-fractielid Lakerveld in dagblad de Telegraaf, van 5 juli jl.

“Wij vinden het fantastisch als er in de stad leuke evenementen worden georganiseerd voor Hagenaars, ook voor daklozen. Maar om hen met publiekelijk geld naar Zuid-Afrika te sturen voor een voetbaltoernooitje is natuurlijk waanzin” zegt raadslid Arjen Lakerveld. Eerder in het artikel wordt gesproken over het woedend zijn van de VVD fractie over de gemeentelijke subsidie en de aankondiging om verantwoordelijk wethouder Bert van Alphen om opheldering te vragen.

De SP fractie is benieuwd op welke termijn en met welke bedoeling de VVD fractie de verantwoordelijk wethouder om opheldering gaat vragen. Wij hopen dat de VVD fractie en vooral de heer Lakerveld er zich van bewust zijn dat het bieden van regelmaat en het bieden van sportieve activiteiten aan daklozen, een positieve aanzet leveren aan het weer op de rails krijgen van hun leven. Ook u zult in hetzelfde artikel gelezen hebben dat volgens Elke Swart (Haagse Straatkrant en organisator van het NK) de helft van de deelnemers die vorig jaar aan het WK in Ierland meededen weer aan het werk is en een dak boven het hoofd heeft. Wellicht kunt u zich laten informeren door de wethouder wat de kosten bedragen van een regulier reïntegratietraject om werklozen weer aan het werk te krijgen. U kunt het dan denk ik niet anders dan met de SP eens zijn, dat een bedrag van € 9000,- voor acht personen een klein bedrag is als aanzet om te komen tot zo’n reintegratietraject. Daarnaast mag uw fractie gerust in overweging nemen, dat de WK-daklozenvoetbal van vorig jaar veelvuldig in positieve zin de pers (zowel landelijk als lokaal) heeft gehaald. Vele Hagenaars hebben intensief meegeleefd met dit voetbalteam.

Nu we het toch over geld hebben. En spreken over in positieve zin de pers halen, wil de SP fractie graag iets anders met u delen. In het nieuws Achter Oranje van 19 mei 2006, is er sprake van de VVD Tweede-Kamerlid Ed van der Sande, die een WK arrangement van de KNVB heeft geaccepteerd. Geschatte waarde 1274 euro. Het pakket bestond uit een vlucht, een hotelovernachting en een toegangsbewijs voor de wedstrijd Ivoorkust. Dat het arrangement aangenomen en genuttigd is, mag wel blijken uit het feit dat het ingeschreven staat in het geschenken- en reisregister van de Tweede Kamer der Staten Generaal.
Verdere bestudering leert dat De heer Van der Sande nogal een voetbalfanaat is. Naast eerder genoemd arrangement is aangenomen en gebruik gemaakt van: twee kaarten voor de oefenwedstrijd Nederland tegen Ecuador op 2 februari 2006, een kaart voor de wedstrijd Nederland- Mexico en een kaart voor de wedstrijd Nederland tegen Australië.

Volgens welingelichte kringen bedraagt het netto salaris van een kamerlid € 5819.79.
Een inkomen waarvan je gerust kunt stellen dat het tot de mogelijkheden behoort je eigen voetbalarrangement te kunnen aanschaffen. Het lijkt mij dat met het aannemen van dit soort cadeaus de VVD en de heer Van der Sande nu niet bepaalt op positieve wijze de pers halen.

In dit licht zou het uw fractielid Lakerveld sieren, zich te onthouden van uitspraken over de reis naar Zuid-Afrika door ons Haagse daklozenteam. De kwalificatie van het Haagse team voor het wereldtoernooi in Johannesburg is iets waar iedere Hagenaar trots op kan en mag zijn.
Indien de heer Lakerveld behoefte heeft aan gesprek, raadt de SP-fractie hem aan om in gesprek te gaan met VVD-Kamerlid Van der Sande. Eén van de gespreksonderwerpen zou kunnen zijn, het aannemen van cadeaus met een waarde van meer dan € 50. Daarnaast zou het de heer Lakerveld sieren als hij de volgende SP-tip aan hem over zou willen brengen. Stort als gebaar van goede wil de € 1274,00 (kosten WK-arrangement) op het gironummer van de Haagse Straatkrant. Dit als tegemoetkoming inde te maken onkosten. Mijn fractie helpt u graag aan het gironummer.

Mocht de heer Lakerveld hierna geënthousiasmeerd raken, zou het natuurlijk een geweldig idee zijn als hij op eigen kosten een Haagse Straatkrant arrangement naar Johannesburg aanschaft, om onze jongens luid aan te moedigen.

In afwachting van uw reactie,

Namens de SP Fractie

Ingrid Gyömörei
Fractievoorzitter SP Den Haag.

c.c: De heer Arjen Lakerveld
De heer Ed van der Sande, VVD Tweede-Kamerlid