Voorlopig geen ontruiming van gehandicapte moeder en zoon uit woonwagencentrum

15 augustus 2006

Voorlopig geen ontruiming van gehandicapte moeder en zoon uit woonwagencentrum

Dankzij de SP is uithuiszetting van Paula en Jantje voorlopig voorkomen. Zoals eerder bericht had moeder Paula twee dagen te laat haar huurschuld betaald. Hierop wilde de gemeente Den Haag met instemming van de rechter, Paula, een licht verstandelijke gehandicapte moeder, en haar zoon Jantje, haar zwaar verstandelijk gehandicapte zoon, uit hun woonwagen op de Jan Hanlostraat zetten. De SP vindt ontruiming van dit gezin inhumaan.

Op aandringen van de SP heeft de wethouder Volksgezondheid advies gevraagd aan de GGD. Deze concluderen, dat een ontruiming op medische gronden niet verantwoord is, althans slechts binnen zekere randvoorwaarden kan worden geëffectueerd. Het bestuur van Den Haag wacht nu het gerechtelijk hoger beroep af alvorens men definitief besluit deze mensen wel of niet op straat te zetten.

De SP blijft druk uitoefenen op het college om deze mensen sowieso niet te ontruimen. Zij kunnen juist zelfstandig blijven wonen, omdat zij op een woonwagencentrum wonen. De sociaal hechte gemeenschap ondersteunt dit gezin. Moesten zij in een huis gaan wonen, met vreemde buren, dan zullen zij meer betaalde/professionele hulp nodig hebben. Nu landelijk de Wet maatschappelijk opvang (Wmo) is aangenomen, en uitgevoerd dient te worden door de gemeenten, is het van belang deze sociale hulp te koesteren. De Wmo pleit voor zorg van vrijwilligers. Bij Paula en Jantje gebeurt dit. Zonder hun huidige buren zouden zij niet zelfstandig kunnen blijven wonen.

'Paula en Jantje blijven'