Beantwoording SP vragen door college in tegenspraak met jaarrapportage Antilliaanse risicojongeren.

25 september 2006

Hoewel het college letterlijk in haar antwoord stelt: “Alle activiteiten zijn in uitvoering. Er zijn geen mislukte activiteiten”, blijkt uit de jaarrapportage dat rond de 400.000 euro niet is besteed en meerdere activiteiten niet in uitvoering waren in 2005.

Totaal was er voor 2005 ruim één miljoen euro beschikbaar voor vele activiteiten gericht op de doelgroep Antilliaanse jongeren, de helft was Rijkssubsidie, de andere helft Gemeentelijke subsidie. Het Rijk heeft totaal voor 4 jaar een subsidierelatie afgesproken met de Gemeente Den Haag, totaal rond de 2 miljoen euro. De Gemeente moet hier in deze 4 jaar ook 2 miljoen aan toevoegen. De Gemeente is af te rekenen op de uitgevoerde activiteiten. Na 1 jaar blijkt al dat lang niet alle activiteiten zijn uitgevoerd.

De enige activiteit, welke meer geld gekost heeft, dan geraamd was, is de coördinatie. Deze was geraamd op 95.000 euro, in werkelijkheid heeft dit 150.000 euro gekost. Terwijl de SP juist op het punt van overleg/samenwerking klachten kreeg.

Los hiervan blijft de SP van mening dat men subsidie gelden niet moet afrekenen op activiteiten maar op resultaten. “Daadwerkelijk minder Antilliaanse jongeren, die in aanraking komen met de politie. Minder schooluitval onder deze groep, in cijfers. Dat zegt mij meer dan allerhande activiteiten, georganiseerd voor Antilliaanse jongeren”, meldt SP raadslid Van Driel.

De antwoorden:
Inzake: (Rijks)subsidiegelden Antilliaanse problematiek

Het raadslid mevrouw Hiek van Driel heeft op 18 augustus 2006 een brief met daarin zestien vragen aan de voorzitter van de gemeenteraad gericht.

De vragen worden voorafgegaan door de volgende inleiding:

Ter voorbereiding van de begroting voor 2007, wil de SP specifieke informatie van het college naar de besteding van en de resultaten van de (deels Rijks-)subsidiebestedingen in het kader van de problematiek rondom de doelgroep uit de Antillen. Sinds 2002 is de gemeente Den Haag een van de achttien zogenaamde ‘Antillianengemeenten’ in Nederland, die een extra budget van het rijk ontvangen om de problematiek rond Antilliaanse en Arubaanse jongeren te verminderen.
Recentelijk is er in twee commissies zijdelings en vanuit twee verschillende invalshoeken geschreven/gesproken over de (Rijks-)subsidies aan de doelgroep Antillianen. Te weten in de commissie VB (21-02-06), de Traha Brug wordt genoemd in: Raadsmededeling d.d. 2 februari 2006
betreffende resultaten veiligheidsbeleid 2002-2006 en vooruitblik 2006-2010. (RIS135164;BSD/2006.330; RM 27/2006). En in de commissie OSCI, naar aanleiding van het Programma Interculturalisatie en Diversiteit -RIS 123189, 22-02-06.
Echter 23 maart 2005 is daadwerkelijk voor het laatst inhoudelijk gesproken over de Traha-Brug II, het actie programma aanpak Antilliaanse en Arubaanse risico jongeren, 2005-2008 (RIS125634a_08-MRT-2005).

Ingevolge het bepaalde in artikel 35, lid 4, van het reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad, antwoorden wij als volgt.

1. Kan het college de raad informeren met een voortgangsrapportage Actieprogramma Aanpak Antilliaanse en Arubaanse risicojongeren, Traha Brug 2005-2008, nog voor de bespreking van de begroting voor 2007?
De jaarrapportage Antilliaanse Risicojongeren 2005 Traha Brug II is bijgevoegd.

2. Zo nee, waarom niet?
Niet van toepassing.

3. Zo ja, kan het college daar specifiek in opnemen welke resultaten met de (sub-)activiteiten uit het actieprogramma zijn bereikt, zoals in de monitoren zijn afgesproken?
Verwezen wordt naar bijgevoegde jaarrapportage Antilliaanse Risicojongeren 2005 Traha Brug II.

4. Zo nee, waarom niet, bij elke activiteit is immers een monitor afgesproken?
Niet van toepassing. Zie antwoord op vraag 3.

5. Indien een activiteit niet van de grond gekomen is, wat was daarvan de oorzaak?
Alle activiteiten zijn in uitvoering genomen.

6. Zijn de eventueel gegeven subsidies voor mislukte activiteiten (die niet van de grond zijn gekomen, of na korte tijd zijn gestopt, of dusdanig veranderd dat de oorspronkelijke doelstelling het doel niet meer is) deels teruggevorderd?
Alle activiteiten zijn in uitvoering. Er zijn geen mislukte activiteiten.

7. Zo nee, waarom niet?
Er zijn geen mislukte activiteiten.

8. “Minister Verdonk kan zich vinden in het afrekenen op doelen en niet op activiteiten” aldus toenmalig wethouder Heijnen, uit de notulen van OSVI commissie van 23 maart 2005. Betekent dit dat het Rij k subsidie kan terugvorderen ingeval de doelen niet behaald zijn?
De algemene doelstellingen van het Bestuurlijk Arrangement Antilliaanse Risicojongeren 2005-2008 zijn het terugbrengen van de oververtegenwoordiging voortijdig schoolverlaten met 50%, werkloosheid met 30% en criminaliteit met 30%. De afrekeningssystematiek is niet gericht op de doelstellingen maar op de uitvoering van de activiteiten zoals overeengekomen in het Bestuurlijk Arrangement. Eventuele terugvordering van de subsidie door het rijk kan alleen wanneer activiteiten niet of onvoldoende zijn uitgevoerd, maar niet op de doelstellingen.

9. Kunt u de raad alsnog de beloofde (zie notulen 23-03-05) overeenkomst met het ministerie in verband met de verstrekte Rijks subsidie doen toekomen?
Bijgevoegd is het door de Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie, mevrouw M.C.F. Verdonk, en de wethouder van Onderwijs, Sociale Zaken, Werkgelegenheid en Integratie, de heer P.M.M. Heijnen, getekende Bestuurlijk Arrangement Antilliaanse Risicojongeren 2005-2008.

10. Voldoet Den Haag aan de overeenkomst om terugvordering te voorkomen?
Ja.

11. Uit het veld is de SP informatie ter ore gekomen dat er te weinig overleg is geweest met de betrokken organisaties. Hoe vaak is er de laatste twee jaar overleg geweest? En met welke organisaties?
Met de uitvoeringsorganisaties wordt frequent, zowel bilateraal als in groter verband, afgestemd en overleg gevoerd. De laatste twee jaar hebben minstens 200 overleggen plaatsgevonden.

12. In het actieprogramma wordt gesproken over de oprichting van een Haags Antilliaans- Arubaansberaad. Is dit beraad inmiddels opgericht? Zo ja, kunt u de raad informeren wie hieraan deelnemen? Is STAAD, steunpunt Antillianen en Arubanen Den Haag, hierbij betrokken?
Het Haags Antilliaans-Arubaans Beraad (HAAB) is op 1 december 2005 door de wethouder van Onderwijs, Sociale Zaken, Werkgelegenheid en Integratie, de heer P.M.M. Heijnen, geïnstalleerd. De leden zijn: mevrouw E. Martis (voorzitter), mevrouw L. Matheu (vice voorzitter), mevrouw N.
Mercera (secretaris), mevrouw E. Rosina (penningmeester), de heer G. Francisca (tweede penningmeester), de heer R. Rosario (PR en communicatie) en de heer C. Sloop (PR en communicatie). Wat STAAD betreft. De vice voorzitter, Mw. L. Matheu, is werkzaam als coördinator
bij het Steunpunt Antillianen en Arubanen in Den Haag (STAAD) en STAAD heeft een faciliterende functie voor het HAAB.

De vragen 13 t/m 16 worden als volgt ingeleid:
Zoals bekend was/is de SP Den Haag kritisch ten aanzien van subsidiering van The Mall. The Mall is een jongerenwerkconcept, waarbij evangelisatie -en welzijnswerk hand in hand gaan., zie: http://www.yfc.nl/algemeen/index.php?menu=visible&sub=oust&id=lwadtm0400...
In Den Haag wordt deze volgens: www.yfcdenhaag.nl/geschiedenis.php?PHPSESSID=896f8c951cdaddbae7abd169d22...
geleid door Kenneth Valks en Richard van der Grijn, twee jongerenwerkers die vanuit Youth for Christ het project draaien De SP is van mening dat evangelisatie los moet staan van welzijnswerk. Onder actieprogramma 3 (RIS125634a_08-MRT-2005): verminderen van criminaliteit, wordt The Mall meerdere keren aangehaald bij de subactiviteiten en dus (in)direct gesubsidieerd.

13. Welke doelresultaten hebben deze subactiviteiten behaald?
Het Antilliaans jongerenwerk vanuit het Mall-concept is geen subactiviteit maar een van de uitvoeringsactiviteiten van het Bestuurlijk Arrangement. Voor de resultaten wordt verwezen naar de bijgevoegde Jaarrapportage Antilliaanse Risicojongeren 2005 Traha Brug II, als onderdeel van de
verantwoordingssystematiek aan het Rijk, bij Activiteit 12a, 12b en 15, en de Rapportage The Mall Den Haag april-december 2005.

14. Voldoen de resultaten aan de afrekening op doelen van het ministerie?
Ja. Uitvoering vindt plaats conform het Bestuurlijk Arrangement Antilliaanse Risicojongeren 2005-2008.

15. Zo nee, waarom niet?
Niet van toepassing

16. Heeft het werkconcept ‘evangelisatie en welzijnswerk’ (welke hand in hand gaan) invloed gehad op de resultaten? Zo ja, kunt u dat nader uitleggen?
Er bestaat geen werkconcept ‘evangelisatie en welzijnswerk’. Activiteit 3.2 van het uitvoeringsprogramma Traha Brug II van het Bestuurlijk Arrangement Antilliaanse Risicojongeren 2005-2008 betreft het ondersteunen van jongeren in hun ontwikkeling naar volwassenheid en
begeleiding naar verandering van houding en gedrag. De activiteiten vinden plaats in The Mall, gehuisvest in Clubhuis De Mussen aan de Hoefkade. De uitvoering gebeurt door Youth for Christ (YfC). YfC is een jongerenorganisatie op christelijke grondslag, die zich op drie werkvelden richt:
kerk, school en lokaal werk. Vanuit het lokale werk heeft YfC zich met het Mall-concept ontwikkeld tot een organisatie voor jongerenwerk in brede zin met als doelgroep Antilliaanse probleemjongeren. YfC voert het Mall-concept al een aantal jaren met succes uit voor de gemeente Rotterdam. Ook de activiteiten in Den Haag zijn succesvol. Binnen het Mall-concept wordt nauw samengewerkt tussen het jongerenwerk, de politie, maatschappelijk werk en jeugdzorg.

Het college van burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,
D.M.F. Jongen W.J. Deetman