Absurde legesverhoging tegengehouden

16 oktober 2006

Absurde legesverhoging tegengehouden

De gemeenteraad had enige weken geleden voorgesteld het legestarief voor het verifiëren en legaliseren van documenten van buiten de EU te verhogen. Het gaat hier om mensen wonende in Nederland en buiten de EU geboren. En wel van 61 Euro naar rond de 917 Euro. Met als reden: legeskosten zijn altijd kostendekkend.

Een dergelijke verhoging zou vooral nadelig uitpakken voor niet draagkrachtige migranten uit landen als Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Die kunnen door de gemeente worden gevraagd een geboortebewijs of een huwelijksakte te overleggen. Het kan voorkomen dat zo’n document niet aan de Nederlandse ambassade in het land van herkomst was gelegaliseerd en geverifiëerd. Als de gemeente aan de echtheid van zo’n document twijfelt, kan ze verificatie eisen. En dat gaat geld kosten. En wel opeens 917 Euro, als de SP fractie niet had opgelet.

Tot twee maal toe is de legeskwestie aan de orde geweest in de betreffende commissie. Vasthoudendheid van de SP fractie heeft echter vruchten afgeworpen. De legestarieven zijn nu vastgesteld op 191 euro voor gewone legalisering en rond de 500 euro voor verificatie en legalisering. Nog steeds grote bedragen. Maar dit zijn de tarieven van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Daar de gemeente in principe kostendekkend werkt, is hier weinig aan te doen. Bijzondere bijstand mag hier niet voor gegeven worden, want men vindt het geen vereiste voor bestaan.

Toch vreemd voor een regering met een minister Verdonk, die eigenlijk wil dat alle inwoners van Nederland alleen de Nederlandse nationaliteit bezitten. Hoe mensen met een laag inkomen dit nu moeten gaan betalen is voor de SP een raadsel. Dit probleem gaat de Haagse fractie landelijk aankaarten bij de tweede kamer fractie van de SP.