Lancering beeldmerk van Den Haag is zonnekoning gedrag

22 oktober 2006

Lancering beeldmerk van Den Haag is zonnekoning gedrag

On-Haags financieel exhibitionisme

De SP heeft geschokt en met plaatsvervangende schaamte kennis genomen van de wijze waarop wethouder Huffnagel (VVD) 1 november 2006 het nieuwe beeldmerk aan de stad denkt te gaan lanceren. Niet alleen de kosten van € 190.000 voor een feest van één uur ( € 52.00 per seconde) en het aantal genodigden van 1500 (dat is € 120 per genodigde) zijn van een on-haags financieel exhibitionisme.
Volgens fractievoorzitter Ingrid Gyömörei vertoont Huffnagel hiermee ‘zonnekoning gedrag’ en lijkt hij ‘met gemeenschapsgeld het record verspilling in het Guiness Book of Records te willen krijgen’.

Onbegrijpelijk hoe iemand dit denkt te kunnen presenteren in een stad waar net de twintigste voedselbank is geopend en honderden mensen dakloos zijn. Daarnaast is het volstrekt onduidelijk of het College hiermee heeft ingestemd. De SP heeft geen collegevoorstel, nog een briefje, namens hen mogen ontvangen. Dat roept op zijn minst vragen op, omdat het feest blijkbaar binnen veertien dagen plaats zal vinden. Zelfs de kosten van het logo zelf, zijn bij de raadsleden niet bekend. "Het zijn niet alleen de uitgaven die mij storen, maar ook de manier waarop: ik moest het uit de krant vernemen! " zegt Gyömörei. Huffnagel beweert dat de stad veel baat heeft bij een goede beeldvorming, een kind kan bedenken dat met dit soort waanzinnige plannen het tegendeel wordt bereikt. Naar mening van de SP is de naam en kwaliteit van de ontwerper – Anton Corbijn – van dusdanige kwaliteit dat het dit soort exorbitante feesten niet nodig heeft.

Inmiddels is deze kwestie wat Gyömörei betreft geen incident meer te noemen. Huffnagel gaat op kosten van de gemeenschap naar de Gentse feesten, om leermomenten te onderzoeken voor Haagse festivals. Hij neemt daarbij tien (!) ambtenaren mee en vindt het de normaalste zaak van de wereld. Een lobbybureau als WFIA, komt wederom weg met een niet kloppend jaarverslag, zonder accountantsverklaring. De niet functionerende directrice aan de WFIA, blijft zonder commentaar aan. Het meest schandalige is nog dat de wethouder het simpelweg vertikt om uitleg te komen geven. Tijdens de Rekeningencommissie, waar hem vooraf verzocht was om financiële onduidelijkheden op te lossen, kwam er geen zinnig woord uit. Bij de begrotingsbehandeling van zijn raadscommissie (VBF), waar hij nodig was om technische vragen te beantwoorden, schitterde hij door afwezigheid. Het briefje vermeldde slechts dat hij vervangen werd door de burgemeester. Geen tekst, geen uitleg, terwijl hij al sinds 23 juni wist dat de begroting tijdens deze raadscommissie behandeld zou gaan worden. “Als het om uitgeven aan komt staat deze man vooraan, als het op uitleggen aankomt, geeft hij niet thuis”. “ Hij mag maandagmorgen beginnen mijn schriftelijke vragen te benantwoorden zodat de vereiste duidelijkheid er zo snel mogelijk komt”. Aldus Gyömörei.

De schriftelijke vragen
Den Haag, 22 oktober 2006.

Onderwerp: Feest rond nieuw logo kost Den Haag 52 euro per seconde

Ingevolge het betreffende artikel, van het Reglement van Orde voor de vergaderingen van de Raad der gemeente ’s Gravenhage stel ik u de volgende vragen.

Naar aanleiding van een artikel in AD/HC van 21 oktober 2006.

1. Bent u bekend met genoemd artikel?
2. Op welke wijze, brief of raadsmededeling, e-mailbericht, en op welke datum is de gemeenteraad geïnformeerd over deze plannen?
3. Heeft het College unaniem ingestemd het ‘Corbijn’logo op deze wijze te lanceren, met deze kosten? Zo nee, hoe was de stemverdeling?
4. Is het naar uw mening wenselijk dat de raad dit soort van berichtgeving moet vernemen uit de krant? Kunt u uw antwoord toelichten?
5. Is het naar uw mening gebruikelijk dat de raad op 21 oktober uit de krant moet vernemen dat er op 1 november een feest gehouden wordt bij het Gemeentemuseum/Gem? Graag een toelichting.
6. Zijn er redenen waarom pas in een dusdanig laat stadium ruchtbaarheid wordt gegeven aan dit evenement? Op welke datum is de vergunningaanvraag voor deze festiviteit aangevraagd? Was dit naar uw mening niet het uitgelezen moment om de raad actief te informeren? Zo nee, waarom niet?
7. Indien er besloten wordt voor een feest met de duur van één uur, € 190.000 te onttrekken aan incidentele middelen 2006-2007 , is dat naar uw mening wenselijk dit niet vooraf per raadsvoorstel aan de raad voor te leggen? Op welk moment wordt de raad een voorstel voorgelegd, is dat tijdens de raadsvergadering van 2 november, één dag nadat het exorbitante feest gehouden is?
8. Is het naar uw mening kies - in een stad waar net de twintigste voedselbank geopend is, waar tientallen mensen dakloos zijn en waar volgens de stadsenquête enkele honderden Hagenaren het afgelopen jaar hebben beknibbeld op eerste levensbehoeften om rond te kunnen blijven komen – een feest te geven dat € 52.00 per seconde, en meer dan € 120 per genodigde kost? Op welke wijze denkt u dit aan de minima te gaan compenseren? Graag een toelichting.
9. Er worden 1500 mensen uitgenodigd, inwoners, studenten en ondernemers van Den Haag, op welke wijze en door wie wordt de gastenlijst samengesteld. Hoe komt u tot een gedegen afspiegeling van de samenleving?
10. Ik heb begrepen dat een aantal partijen in de stad hebben aangegeven dat zij financieel aan de lancering willen bijdragen. Op welk moment zijn sponsors benadert? Is er reeds geld gestort? Door welke partijen?
11. Wat zijn de kosten van het ‘Corbijn’ logo? Op welk moment wordt de raad hierover geïnformeerd?
12. Wilt u de vragen schriftelijk beantwoorden voor vrijdag 27 oktober 2006?

Ingrid Gyomorei

SP