“Dat nemen we mee” De begrotingsbijdrage van SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei

2 november 2006

Den Haag 2 november 2006- De Haagse gemeenteraad vergadert over de begroting, een belangrijk ritueel. Oppositiepartij SP krijgt vaak dooddoeners van Burgermeester en Wethouders (B&W) terug. “Dat nemen we mee” heet het dan. Vandaar dat B&W dit keer een SP-tas kregen: om er iets in mee te nemen. Wel een tas met inhoud. Zoals een Straatkrant, zodat GroenLinks wethouder Van Alphen vaker aan dak- en thuislozen denkt. Een fopspeen en een clownsneus voor PvdA-er Kool. Eieren voor de alsmaar op plannen broedende PvdA-er Klijnsma en een brandweerauto voor CDA-burgemeester Deetman. Voor VVD-er wethouder Dekker een opvoedkundig boekje. En een shovel voor PvdA-er Norder, niet om nóg meer goede huizen te slopen maar om de organisatie bij de dienst Stedelijke Ontwikkeling op te schonen.

Gemeenteraad wacht op antwoord

Met het aanbieden van een tas vol politieke boodschappen besloot SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei haar bijdrage aan de begroting 2007. Ze begon haar verhaal met een vrij ernstig verwijt dat burgemeester Deetman (die er juist voor benoemd is te waken over de democratie) zich zorgen zou moeten baren. B&W geven geen antwoord. Ook bij een spoedvergadering van vorige week viel het verschillende fracties in de gemeenteraad op dat het college raadsvragen negeert. Ongegeneerd.
Ingrid Gyömörei tijdens de begrotingsvergadering: “Als ik vroeger geen antwoord kreeg, was dat omdat ik B&W te veel vragen had. Nu dit is onmogelijk het geval, want bij de eerste termijn heb ik maar twee minuten spreektijd verbruikt. Toch kreeg ik bedroevend weinig antwoorden. En dan vaak nog na aandringen via interrupties.”

- Praktijkvoorbeeld. Raadsleden willen managementrapportages kunnen inzien. PvdA-wethouder Norder heeft de SP altijd geantwoord dat die geheim zijn. Na lang aandringen door de SP zijn ze pas onlangs ter inzage gelegd, over de eerste helft van 2006. Nu luidt het antwoord ineens dat ze al jaren ter inzage lagen, maar niet toegezonden zijn aan de raad. De SP heeft dat gecontroleerd. Maar wat blijkt, ze lagen nooit ter inzage.
- Tweede voorbeeld. B&W zijn beter in uitgeven dan in uitleggen, vindt de SP. Neem het 190.000 euro kostende feest van 1 november waarbij het nieuwe stadslogo is onthuld. VVD-er Huffnagel meent serieus dat hij zich alleen aan de letter van de wet hoeft te houden en zich niet spontaan hoeft te verantwoorden over de enorme kosten van dit feest waar een groot deel van de stad moeite mee heeft. Hij vindt zijn eigen plannen groots maar doet vragen over de kosten af als geneuzel. Waarom wijken B&W af van de invulling die de gemeenteraad wenst?
- Derde voorbeeld. Bij het aantreden van het nieuwe college van B&W heeft de SP de “overdrachtsbrieven” opgevraagd waarmee wethouders hun opvolger informeren over hun portefeuille. Het antwoord was dat deze informatie voor zover de burgermeester wist niet bestond. De burgemeester zou het uitzoeken… Hoe staat het ermee?

Dak- en thuislozen terug bij af

Jarenlang pleit de SP voor opvang van langdurig dakloze verslaafden. Die wens is almaar tegengewerkt. Eerst was de omvang van de groep niet bekend. Toen moest er een pand gezocht worden. Vervolgens heet het dat Parnassia het aan het ontwikkelen is. Het jaar daarop groot nieuws: er is een pand. Dat wordt ingericht en verbouwd: “De Tasmanstraat is volgend jaar klaar”. Dan gaat onverwachts de stekker eruit: “Het wordt Parnassia te duur”. Na 7 jaar weer terug bij af. In de begroting geen euro voor dak- en thuislozen, B&W wacht op rijksgelden. De SP fractie vindt dit schandalig.”

Buurtbeheer

“De mensen van de buurtbeheerbedrijven gaan opnieuw een onzekere Kerst tegemoet. B&W laten honderden medewerkers zo lang bungelen tot niets anders rest dan faillissement of liquidatie. De wijken kunnen niet zonder de mensen van buurtbeheer. Hebben zij geen bestaansrecht? Welke wethouder is na 1 december verantwoordelijk voor buurtbeheer?”

Deconcentratie

“Ambtenaren worden wellicht of gedeconcentreerd of gedetacheerd. Ze moeten meer service verlenen met minder mensen. Hoe verhouden de voorgenomen miljoenenbesparingen zich tot de verplaatsing van werk naar de wijk? En tot het werk dat nieuwe wetten als Wet maatschappelijke ondersteuning en Wet inburgering veroorzaakt? Vallen er gedwongen ontslagen?

Brandweer

Er is een nieuw arbeidstijdenbesluit: de werkweek duurt max. 48 uur. Maar een brandweerman is 54 uur op zijn werk. Het dienstrooster klopt dus niet meer. Minder mensen op de spuitwagens vindt de SP onbespreekbaar, langere aanrijtijden evenmin omdat dat mensenlevens kost. Dus naar een 4 ploegendienst in plaats van nu de 3 ploegendienst. De het uitrukpersoneel, degene die de branden dus blussen, de huizen in gaan om mensen te redden, willen dit nieuwe rooster in 2008. Daarvoor is nieuw en opgeleid personeel nodig. Tot 2008 overtreedt de brandweer dus de arbeidstijdenregels… Een vierploegendienst vergt ongeveer € 2,6 miljoen extra, maar dan blijven we wel lekker slapen. De SP wil €1,5 miljoen in 2007 ad hoc regelen, om nieuwe mensen te gaan opleiden, en vanaf 2008 vast €2,6 miljoen voor een 4e ploeg.

Haeghe Groep

Er komt veel nieuws af op de Haeghe Groep. Hoe zij dat met onvoldoende gekwalificeerd personeel in de begeleiding moet doen is voor de SP een raadsel. “We ijveren al jaren voor het behoud van de specifieke banen in de sociale werkvoorziening voor hen die een beschermde werkplek verdienen. Om dit te volgen is een nulmeting nodig. Wij willen dat er een onderzoek komt naar de tevredenheid onder het personeel.”

Inburgering

“Ik wil dat u werk maakt van de nieuwe Wet inburgering. Is de gemeentelijke basisadministratie van Den Haag op orde? Is bekend wie een uitnodiging krijgt voor een inburgeringscursus? De gemeente kan oudkomers en allochtone vrouwen vrijwillig laten inburgeren. De SP wil dat hier maximaal gebruik van gemaakt wordt. De SP pleit voor laagdrempelige taallessen voor moeders met kleine kinderen.”

Bijstand en schuldhulp

Ook mensen in de bijstand willen mee doen. Eerder diende de SP een motie in over het verstrekken van giften en leningen. “Ons bezwaar was dat veel geld als lening werd verstrekt in plaats van als gift. B&W ontkenden dit. De SP-hulpdienst heeft dit onderzocht en we leren er uit dat er nauwelijks giften worden verstrekt. “Meedoen” geldt ook voor die mensen met langlopende schulden. Deze armoede is te voorkomen en op te lossen. We willen € 500.000 structureel toevoegen aan de schuldhulpverlening.”

Popmuseum

“Een Haags Popmuseum: de hele raad wilde hier iets met dit burgerinitiatief. Maar het bleef oorverdovend stil. Beste PvdA: de initiatiefnemers vragen geen 25 tot 30 miljoen, ze willen wellicht een bijdrage om een haalbaarheidsonderzoek te kunnen financieren. B&W moeten vaart zetten achter dit breed gedragen plan. In december willen we de stand van zaken horen.”

Ruimtelijke plannen

Er is een inhaalslag nodig voor de bestemmingsplannen. “Maar we hebben er moeite mee dat tweederde van het geld opgaat aan uitbesteding van werkzaamheden.” De SP pleit voor het in dienst nemen van mensen met de gewenste kennis. “Ook later kunnen we hier profijt van hebben.” De SP stelt ook vragen bij de miljoenen die B&W willen uittrekken voor het inhuren van mensen die stedenbouwkundige plannen uitwerken. “De raad wil hier toch op minderen?” De SP wil daarom andere voorstellen.

Winkelcentra

De SP hekelt hoe PvdA-er Norder de leegstand verdedigt van het winkelcentrum in het Wateringse Veld. Dat heet marktwerking... De ING wil volgens afspraak eerst 3.000 tot 4.000 woningen bewoond hebben. “Bij de winkelcentra Leyweg en Ambachtsgaarde gelden andere normen; daar moeten kleine ondernemers het sloopgeweld zien te overleven. U laat ze creperen. U sprak ze aan op hun verantwoordelijkheid voor de wijk, zonder ook maar in iets mee te leven, laat staan mee te betalen. “Marktwerking”, u bevoordeelt de multinationals.”

Weerstandsvermogen

De SP-fractie heeft een kritische notitie verspreid over de financiële risico’s die de gemeente Den Haag loopt. De verantwoording van de gereserveerde bedragen is voor de partij onvoldoende transparant. Er is een discussie nodig. “Wij willen dat B&W schriftelijke reageren.”

Meerdere uren later had de SP enkele toezegingen binnen. Helaas (nu nog) geen gelden voor de brandweer om een 4e ploeg op te leiden. De aanwezige brandweermannen waren met stomheid geslagen op de tribune. Zij begrijpen werkelijk niet hoe zij zonder extra financiële middelen zich kunnen gaan houden aan de arbeidstijdenwet. Zeker na de brandrampen van de afgelopen jaren, willen zij hun paraatheid op peil houden.

Beluister samenvatting