Den Haag pot miljoenen op: Haagse SP wil opheldering over financiële risico’s

1 november 2006

Den Haag pot miljoenen op: Haagse SP wil opheldering over financiële risico’s

De Haagse gemeenteraad krijgt onvoldoende financiële informatie van B&W. Zo kan hij zijn kerntaak - het controleren van het gemeentebestuur - niet goed uitoefenen. “Als raad kunnen we de financiële risico’s die onze stad loopt niet goed beoordelen. En ook is het voor ons niet na te gaan of het zogeheten 'weerstandsvermogen' dat de gemeente achter de hand houdt om risico’s te beteugelen wel reëel is.” Dat schrijft de Haagse SP-gemeenteraadsfractie in een kritische notitie, getiteld 'Risico en Weerstandsvermogen'.

Tientallen miljoenen opgepot

"Het is geen sexy onderwerp. We moesten ons echt door de materie heen bijten,” zegt Ingrid Gyömörei, fractievoorzitter in de Haagse gemeenteraad. “Iemand moet ‘t doen. Vertrouwen is goed, maar controle vinden we als SP beter.” SP-er Jelle Tiernego: “Als raadslid kan ik de impact van de risico’s die onze stad loopt niet goed inschatten. En daar ben ik samen met de andere raadsleden wel voor ingehuurd. We zijn als raad de baas van de stad en de opdrachtgever van het college. B&W moeten ons een goed inzicht geven in de financiële toestand van de gemeente".

SP-beleidsmedewerker Lajos Brons die een belangrijke hand heeft gehad in de opstelling van de notitie wijst er op dat de gemeente fouten maakt: "De berekening van het portefeuillerisico van het Grondbedrijf vertoont fouten. Ze tellen risico’s bij elkaar op, terwijl bekend is dat optellen in zulke gevallen onzin oplevert. Je reserveert dan voor het geval alle risico’s tegelijkertijd werkelijkheid worden. Die kans is zo klein, dat het vrijwel onmogelijk is. Om dat te compenseren wordt een bandbreedte gesuggereerd die wel logisch klinkt, maar die niet statistisch of wiskundig te rechtvaardigingen is. Het zou zomaar kunnen dat het minimale weerstandsvermogen van het Grondbedrijf met tientallen miljoenen euro’s omlaag kan. Zonder dat Den Haag in de problemen komt. Maar het zou ook kunnen dat er juist te weinig gereserveerd wordt”.

De gemeenteraad kan volgens de SP-fractie de financiële positie van de gemeente alleen beoordelen als de risico’s die de gemeente loopt professioneel zijn ingeschat. Daarom zijn er vragen gesteld bij de Meerjarenprognose Grondexploitaties 2006 en bij de programmabegroting 2007 * 2010. Zonodig blijven we doorvragen. Zo kent men ons als SP. Uit de antwoorden van B&W maken we op dat ze onder de eufemistische noemer ‘voorzichtigheidsprincipe’ tientallen miljoenen onnodig oppotten.

Opmerkelijk was ook een antwoord van wethouder Norder op de vragen of hij vindt dat het Grondbedrijf de juiste berekeningswijze hanteert en als hij dat vindt, waarom hij dan toch minder reserveert. Volgens Norder is de risico-berekening wel correct, maar heeft hij niet genoeg geld om het berekende risico af te dekken. Dan zijn er dus twee dingen mogelijk: of hij gelooft het Grondbedrijf - en dus zijn eigen personeel - eigenlijk toch niet en vindt de reservering dus wel genoeg, of hij laat de gemeente onverantwoorde risico’s lopen. In dat laatste geval zou er sprake zijn van ernstig financieel wanbeleid.

De SP fractie blijft spitten in de Haagse financiën. “We verwachten een reactie van het college op onze notitie en we gaan zonodig door met ons onderzoek en we verwachten dat we daarvoor de steun krijgen vanuit de gemeenteraad”, aldus SP-fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

Download de notitie (pdf) Risico & Weerstandsvermogen