Negatieve effecten inhaalslag handhaving steeds duidelijker

6 november 2006

Negatieve effecten inhaalslag handhaving steeds duidelijker

Vandaag (2 november) wordt bekend dat ook verhuurders een bezwaarprocedure tegen de gemeente starten.
Zij willen de gemeente duidelijk maken dat zij zich niet schuldig maken aan illegaal kamerverhuur.

De Gemeente dreigt meer dan honderd huurders op straat te zetten omdat de verhuurders zich niet aan de regels zouden houden. Zo zouden onder andere huis eigenaren een vergunning voor kamerhuur moeten aanvragen in alle gevallen waarin geen sprake is van een duurzame relatie tussen bewoners.

Wij hebben al eerder klachten ontvangen van mensen die al jaren een geldig huurcontract hebben en nu binnen 3 maanden op straat worden gezet.
Ook verhuurders van kleine woning met 3 kamers aan 2 personen kregen verwijt geen kamerverhuurvergunning te hebben.

In de commissie SRO ( Norder) van 18 oktober heeft SP fractielid Tymen Colijn hierover een aantal vragen gesteld. Naar aanleiding hiervan heeft de wethouder toen toegezegd om een voorstel uit te werken en in overleg te gaan met corporaties en particulieren. Verder zal hij via de gemeentelijke site voorlichting geven over kamerverhuur en woonvergunningen. Ook gaf hij aan dat huurders een kopie van de zogenaamde “aanschrijvingsbrief” krijgen.

Inmiddels is er een 2de voortgangsbericht project Inhaalslag handhaving. Dit stuk zal binnenkort behandeld worden. Dan zullen we wederom aandacht vragen voor de negatieve effecten van dit beleid.