Wethouder van Woensel niet capabel

26 januari 2007

Wethouder van Woensel niet capabel

Door dubbele petten wordt kwestie steeds schimmiger en onduidelijker.

De SP fractie in de Haagse gemeenteraad neemt met toenemende ergernis kennis van de handel en wandel van wethouder Van Woensel inzake het dossier Randstadrail. De angel zit vooral in het feit dat de raadsleden meer informatie vanuit de media vernemen, dan dat hen door de verantwoordelijk wethouder zelf wordt meegedeeld. De Wethouder lijkt zich vooral te verschuilen achter de onduidelijke bestuursstructuur van Randstadrail- opdrachtgever Haaglanden. Hierdoor lijken door hem eerder gedane beloften van openheid en transparantie loos. De SP krijgt steeds meer de indruk dat de belangen van stadsgewest Haaglanden belangrijker zijn, dan zijn behoefte verantwoording af te leggen aan de Haagse gemeenteraad.

Al sinds de onduidelijkheden rond het WFIA dossier heeft de SP aangedrongen op de noodzaak van het scheiden van functies en verantwoordelijkheden. De enige reden dat de WFIA geen consequenties had voor Van Woensel, was gelegen in het feit dat hij door de installatie van een nieuw College, de hete brij heeft kunnen doorschuiven aan collega VVD wethouder Huffnagel. De SP is er van overtuigd dat Van Woensel bij zijn aantreden dondersgoed wist waar hij aan zou beginnen. SP woordvoerder Tymen Colijn: “Haaglanden is schimmig en ondoorzichtig. Door twee broodheren te dienen wist hij dat dit vragen om problemen is. Door willens en wetens twee verantwoordelijke functies te blijven bekleden heeft hij de foute keuze gemaakt. Hierdoor is hij nu, na de zoveelste gemelde misser in de media, oncapabel gebleken ”

Gisteren mocht uit de media vernomen worden, dat Van Woensel eindelijk een deel van zijn verantwoordelijkheden heeft overgedragen aan een collega-bestuurder binnen het Stadsgewest Haaglanden. Hij is hierbij echter vergeten zijn eerdere belofte gestand te doen de raad tijdig en volledig te informeren. Vandaag mag vanuit de media vernomen worden dat de bestuurders van Haaglanden wisten dat het rijden op RandstadRail onverantwoord zou zijn. De bestuurders, waar Van Woensel deel van uit maakt, vergaten echter de Inspectie van Verkeer en Waterstaat over essentiële zaken in te lichten. Zij hebben de Inspectie dus een verklaring van veiligheid af laten geven op onvolledige informatie. Ook hierbij blijkt Van Woensel geen behoefte te hebben de raad te informeren, of misverstanden uit de wereld te willen helpen.

De SP is het verschuilen van Van Woensel achter Haaglanden zat, en eist opheldering. Zij willen met spoed beantwoording van eerder gestelde schriftelijke vragen, eisen inzage in de vertrouwelijke notulen van het Stadsgewest, en hebben inmiddels een extra commissievergadering aangevraagd

Vragen over dubbele pet Van Woensel inzake Randstadrail