Opstappen Van Woensel onvermijdelijk.

27 februari 2007

Opstappen Van Woensel onvermijdelijk.

SP pleit voor raadsonderzoek inzake Randstadrail.

Met het opstappen van Van Woensel komt voor de SP na weken dan eindelijk een begin van de eerder gevraagde duidelijkheid. Het vertrek van de wethouder komt voor een goed verstaander zeker niet onverwachts. "Het was niet de vraag of hij op zou stappen, maar meer de vraag wanneer dat zou gebeuren" aldus SP raadslid Tymen Colijn. "Opvallend was vooral het gebrek aan enthousiasme bij veel andere raadsfracties om de kwestie eerder te bespreken in de gemeenteraad. De collegepartijen VVD, PvdA, GroenLinks wilden het vooral niet in de raad bespreken, en drukten het vooral richting Haaglanden. Nu dan uiteindelijk de aap uit de mouw komt, is de eerst verantwoordelijke vertrokken en hebben de collegepartijen de georganiseerde crisis rond het VCP (Verkeers Circulatie Plan) vooral als bliksemafleider gebruikt. Dit zittend College maakt zich voor de tweede keer in nog geen twaalf dagen onsterfelijk belachelijk. Tijdens de raadvergadering van 15 februari is er door de SP fractievoorzitter expliciet gevraagd of er meer problemen waren naast het VCP. Dit werd in alle toonaarden ontkend. Ik stel voor nu dan eindelijk orde op zaken te stellen en te komen tot een raadsonderzoek. Er is nu lang genoeg aangerommeld".

Bij het lijmen van de zogenaamde collegecrisis is door de collegepartijen de keuze gemaakt om Van Woensel niet langer alleen verantwoordelijk te laten zijn voor het doorvoeren van het VCP. Twee collegewethouders, Kool (PvdA) en Van Alphen (Groenlinks), zouden permanent meekijken op dit dossier. Volgens de SP komt deze keuze neer op een slap compromis. Het lijkt een 'niet ingediende motie van wantrouwen'. Of je vindt dat iemand het goed doet en mag hij zijn werk afmaken, of hij deugt niet en dan had hij plaats moeten maken voor een ander. Door de chaos gefaseerd naar buiten te laten komen wordt de Haagse kiezer voor de zoveelste keer op rij in de maling genomen. Eerder maakte van Woensel een chaos van het dossier WFIA (falend wervingskantoor buitenlandse bedrijven). Voordat hij op zijn verantwoordelijk hiervoor kon worden aangesproken was er een nieuw college en kwam hij er mee weg. Ook diverse waarschuwingen in verband met zijn talloze conflicterende portefeuilles, o.a. projectleider en bestuurder bij Haaglanden en verantwoordelijk verkeerswethouder in Den Haag, heeft hij naast zich neergelegd. Hij heeft blijmoedig zijn dubbel petten gedragen, met opstappen als resultaat. "De coalitie heeft een - niet verantwoordelijke - kop van Jut gecreeerd, terwijl de Haagse belastingbetaler weer eens op mag draaien voor de onnodig gemaakte kosten. Door een raadsondezoek in te stellen hopen wij de onderste steen boven te krijgen".