Val college geen verrassing.Gretige deelname aan college nekt VVD.

14 februari 2007

Val college geen verrassing.Gretige deelname aan college nekt VVD.

De val van het college van PvdA, VVD en GroenLinks komt voor de SP fractie in de Haagse gemeenteraad niet als een verrassing. Al tijdens de college-onderhandelingen om het ‘over links te proberen’ was de gretigheid om deel te nemen van de VVD opvallend. Het viel tevens op dat de leidende partij in de onderhandelingen, de PvdA, de hele tijd op twee borden bleef schaken.

Terwijl verkennende gesprekken gaande waren tussen PvdA, CDA, SP, D66 en Groenlinks, sprak Jetta Klijnsma (PvdA) iedere ochtend als eerste over de stand van zaken bij de VVD. Klijnsma leek te betreuren dat een voortzetting met VVD niet mogelijk was. Meteen nadat duidelijk werd dat VVD het CDA had losgelaten, ging zij diepgaande gesprekken aan met de VVD. De snelheid waarmee tot een akkoord werd gekomen, kon alleen maar duiden op de gretigheid van de VVD. Tijdens die onderhandelingen is door de VVD op teveel essentiele zaken ingestemd met een door de PvdA gekleurd en afgedwongen akkoord. Naast gretigheid speelt ook de onervarenheid van de nieuwe lichting VVD wethouders hen nu parten, volgens SP- fractievoorzitter Ingrid Gyömörei.

“Deze coalitie heeft zich veel voor de kiezen laten krijgen. Denk daarbij aan de rel rond de WFIA, de hoge kosten rond het nieuwe logo, de problemen met de verkeersafwikkeling rond de Koningskade, het gebrek aan draagvlak rond het betaald parkeren in Rustenburg Oostbroek en niet te vergeten Randstadrail. Door pas op een zó laat moment rekening met de achterban (KvK, MKB en Haagse winkeliers) te houden en te vragen om een deskundigenpanel, heeft de VVD de hand ernstig overspeeld. Zo vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen een college laten knallen getuigt niet van politieke handigheid”.

“Toch verwacht ik wel, dat er een lijmpoging ondernomen zal gaan worden. Geen van de drie partijen wenst gezichtsverlies te lijden. De PvdA zal trachten de VVD verder aan de leiband te krijgen. De VVD zal proberen de manouvreerruimte die zij bij de college-onderhandelingen niet hebben bedongen alsnog te verkrijgen. Ik kan me voorstellen dat er gedacht wordt om twee van de drie ‘besmette’ VVD wethouders te vervangen door meer ervaren oud-gedienden. Ik kan me dan voorstellen dat er gedacht wordt om Huffnagel (WFIA en logo rel) en Van Woensel (verkeer) te vervangen door oud-wethouders Louise Engering en Else van Dijk-Staats. Alleen op deze manier is de VVD is staat haar geloofwaardigheid van volwassen partij terug te krijgen. Mocht lijmen niet lukken, dan is de SP natuurlijk altijd bereid deel te nemen aan nieuwe onderhandelingen. Wij zullen de onderhandelingen open in gaan, en daarbij vooral de belangen van de burgers in de stad voorop stellen.”