Het VCP en de Inspraak
Het VCP en de Inspraak
Maandag 19 maart om acht uur ’s morgens was het dan zover. De verlengde inspraak over het Verkeers Circulatie Plan, VCP, met ongeveer veertig mensen kon beginnen. Na het college geknetter was dit de uitkomst om de boel bij elkaar te houden. In beslotenheid mochten alleen die Hagenaars mee praten, die bij de eerdere hoorzitting aanwezig waren geweest. Dat hier maar één ondernemer van de Vaillantlaan bij zat, twee vertegenwoordigers van de Veerkades, een toch ongelijke verdeling, kon de wethouder van de PvdA niets schelen. Een door Hiek van Driel ingediende motie om alsnog bewoners van de Vaillantlaan, en vooral de basisschool ’t Palet, te betrekken bij de inspraak werd afgewezen. Tijdens de campagne ziet men de PvdA regelmatig met folders in verschillende talen op straat in de Schilderswijk. Nu zij meer verkeer (en dus luchtvervuiling) dwars door deze kinderrijke wijk wil gaan sturen, geven zij niet thuis.
Gelukkig werd er door de meeste aanwezigen gesteld dat een VCP niet mag leiden tot meer luchtvervuiling elders in de stad ten gunste van het centrum. Vaak was de opmerking te horen dat het huidige VCP meer vervuiling oplevert zeker op de centrumring, waaronder de Vaillantlaan.
Tijdens het ontbijt kregen de aanwezigen uitleg over de ochtend. Er moet een VCP komen, om de Veerkades te ontlasten, het centrum autoluw te maken, doorgaand verkeer uit het centrum te weren en bestemmingsverkeer wel te faciliteren. Dat de inspraak in beslotenheid plaatsvond, was juist goed voor de insprekers vond Norder. Dan kon men vrijelijk spreken. Wat de SP betreft, dit had in alle openheid mogen en kunnen gebeuren. De hoorzittingen van de raad, waar het college zijn insprekers vandaan haalde, nu tot sleutelfiguren gepromoveerd, waren ook openbaar. En eerlijk gezegd, de SP heeft tijdens deze ochtend dezelfde suggesties gehoord als tijdens de hoorzittingen.
Na het ontbijt ging het gezelschap in vier groepen uiteen. Iedereen kon ideeën aandragen om tot een oplossing te komen. In een tweede ronde werden de ideeën gebundeld tot twee plannen, ook weer door vier groepen. In een gezamenlijke slotbijeenkomst werden deze plannen gepresenteerd. Drie plannen werden uitgekozen om verder uit te werken.
De raadsleden, die in eerste instantie niet welkom waren, mochten er bijzitten maar niets zeggen! Eén raadslid per partij. Net als bij de eerdere hoorzittingen vond bijna iedereen dat het verkeer in Den Haag de spuigaten uitloopt. Men wil minder verkeer, meer en beter openbaar vervoer, fietspaden en meer betaald parkeren. Transferia waren ook in trek. Onder het Malieveld met shuttlebusjes de stad in. In de buurt van de Hoornbrug, bij het nieuwe ADO stadion, overal waar veel dagelijks autoverkeer de stad inkomt. Behalve openbaar vervoer bij de transferia vroeg men ook om fietsverhuur en stallingen. Tolheffing werd geopperd.
Het plan om het trekvliet tracé uit te voeren werd van tafel geveegd. Nog meer auto’s de stad in. Het alternatief van de belangenvereniging omwonende trekvliet tracé werd aangeraden. (zie: http://www.trekvliettrace.nl/trekvliettrace). Al met al ideeën om het totale verkeer te verminderen, men zag niets in verplaatsing en alles in vermindering van het verkeer.
De reactie van de drie aanwezige wethouders lag voor de hand. Henk Kool zag bij meerdere voorstellen gelijk grote beren op de weg. Bert van Alphen nam alle verkeersremmende, openbaar vervoervoorstellen en meer fietspaden mee (een uitdrukking die hij heeft overgenomen van wethouder Klijnsma, die ook vaak suggesties meeneemt, waarna men er nog weinig van hoort). Als slot wethouder Norder, zijn conclusie was kort en krachtig. Er gaan drie varianten uitgewerkt worden. Het huidige VCP met aanvullende maatregelen, een kleiner VCP en alleen verkeersremmende maatregelen.
Tolheffing werd afgewezen, is namelijk niet mogelijk zonder wijziging in de landelijke wetgeving. En over het trekvliet tracé, ach dat heeft niets met het huidige VCP te maken. De SP denkt daar geheel anders over. Indien het trekvliet tracé er komt, zal er nog meer verkeer de stad inrijden. Dus ook meer verkeer op de huidige centrumring. Velen, waaronder de SP, vermoeden dat het huidige VCP doorgezet zal worden, met wat extra beloftes om het totale autoverkeer te verminderen.