Motie van SP zorgt voor onrust binnen de PvdA fractie.

29 mei 2007

Motie van SP zorgt voor onrust binnen de PvdA fractie.

Ook lokale PvdA een partij in verwarring?

Tijdens de behandeling van een motie ingediend door Tymen Colijn van de SP fractie in de raadsvergadering van 24 mei 2007, waarin het college werd gevraagd om de Tweede Kamer , Kabinet en Dagelijks Bestuur Haaglanden, actief te benaderen zich uit te spreken voor het afschaffen van het aanbesteden van het busvervoer in de grote steden, bleek dat er zowel in het college als binnen de PvdA fractie grote verdeeldheid te zijn.

De PvdA ondertekenaar van de SP motie was van mening dat hij zijn kameraden met de neus de zelfde kant op had. Dit was echter niet het geval . Na een interactie van wethouder Norder (n.b. als portefeuillehouder Haaglanden) die samen met Marieke Bolle ( lid fractie) de pet van DB Haaglanden blijkbaar interessanter vinden dan de hogere functie als rechtstreeks gekozen volksvertegenwoordiger, werd er een beroep gedaan op de fractiediscipline.
Je vraagt je dan toch af of en wie er hier de regie voert . Het duale bestel in de Haagse gemeenteraad lijkt nog lang niet van toepassing te zijn. De PvdA fractie had in een schorsing ruim 3 kwartier nodig om de gelederen te sluiten. Onduidelijkheid blijft of er voor/na ondertekening van moties wel intern overleg plaatsvindt.

Al eerder bleek dat individuen binnen de PvdA fractie duidelijk niet op een lijn zitten. In de crisis rond het VCP werd door raadsleden geroepen dat er een vertrouwensbreuk in het college was en de wethouders hun ontslag zouden indienen. (Hierbij gingen zij voorbij aan het feit dat wethouders hier zelf over gaan).

Eerdere uitspraken welke door de wethouder financiën (Jetta Klijnsma PvdA) waren gedaan, naar aanleiding van een uitspraak van het Europees parlement over de aanbestedingen van het openbaar vervoer, waarbij zij aangaf haar netwerk in de Tweede Kamer aan te spreken, werden door de wethouder Verkeer (Peter Smit VVD) niet ondersteund. De eenheid van dit college lijkt na de crisis toch nog niet volledig hersteld te zijn.

Uiteindelijk werd de motie behoudens de steun van CDA en VVD wel aangenomen.